Zoeken | Site-navigatie | Extra onderdelen (sidebar)

Weblog over de minoren Sociale Studies van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Ontdek de Sociale Minoren: minoren met lef!

Welkom op het weblog van de Sociale Minoren. Van Verslavingskunde tot Huiselijk Geweld. Van Creativiteitsontwikkeling tot Professioneel Opvoeden. Pittige onderwerpen waarvoor je de nodige lef en betrokkenheid moet hebben om je erin te verdiepen. Weet jij al welke minor je kiest? Op dit blog vertellen studenten en docenten over de inhoud van en hun ervaringen met de Sociale Minoren. Verken de minoren, lees de belevenissen of stel vragen. Kortom, ontdek de Sociale Minoren en laat je inspireren!

Doorbreek eenzaamheid…of leer alleen te zijn?

4 april 2018 door Dries de Moor

SWOA en HAN: broedplaats voor samen leren in de wijk in Arnhem

Een verslag van een workshop omgaan met eenzaamheid in de wijk.

Vandaag waren studenten van de minor zingevingsgericht werken en ondergetekende weer te gast bij SWOA, ditmaal op locatie ‘de Petersborg’ op de Slochterenweg te Arnhem. Na een gezellige inloop van vrijwilligers, maatjes, wijkteamcoaches en andere professionals mocht ik het thema ‘eenzaamheid’ introduceren. Voorafgaand hebben alle aanwezigen de reflector ‘mijn vooroordelen over eenzaamheid’ ingevuld om in de loop van de ochtend  voor zichzelf te kunnen bepalen of er wat inzichten aan het ontstaan of verschuiven zijn. Deze reflector (en nog veel meer handige instrumenten) is met helder beschreven theorie over eenzaamheid te vinden in het werkboek ‘Eenzaam ben je niet alleen’ – gratis te downloaden voor iedereen die meer wil weten over eenzaamheid en het bespreekbaar maken ervan.

Een beknopte samenvatting van mijn inleidende betoog lees je hier: Samenvatting lezing 4 april 2018. Spoiler-alert: één van de conclusies is dat eenzaamheid in deze tijd vaak veroorzaakt wordt doordat we niet goed alleen (meer) kunnen zijn, aldus filosoof Lars Svendsen (2017) en dus juist niet doordat we te veel alleen zijn. Als dat zo is: hoe gaan we dat dan weer leren? En wat is daarbij de rol van sociaal werkers?

In gemixte groepen hebben onze studenten vervolgens constructief het voortouw genomen aan de dialoogtafels. Er werd volop gereflecteerd op praktijksituaties. Praktische en principiële dilemma’s kwamen aan de orde. Er werd geleerd door elkaar verhalen te vertellen,

Hopelijk was dit weer een waardevolle broedplaats voor onderwijs en praktijk! Op 13 juni 2018 is er weer een sessie en zal deze gaan over ‘rouw en verlies’.

SWOA:  bedankt wederom voor de fijne ontvangst en de mooie dialogen!

Reacties, discussie of vragen?  zie onder!

 

 

 

 

Wil jij een mooie bijdrage leveren aan de zorg? Dan is deze minor iets voor jou!

22 maart 2018 door Kasia Tatarczuch

Wil jij al vóór je afstuderen een mooie bijdrage leveren aan de verbetering van zorg en welzijn in Nederland? Lees dan hier meer over de Minor Waardevol en Betaalbaar Innoveren in de Gezondheidszorg en Welzijn.

‘Tessa de zorgrobot die mantelzorgers ontlast’. Voorpagina nieuws in de media, zorgorganisaties die de robot al inzetten én een item waar ook onze studenten zich druk mee bezig houden. Tessa helpt dementerende mensen om langer zelfstandig te blijven functioneren.

Lees verder

Gastles Minor Verslavingskunde op TV

6 maart 2018 door Carinda Jansen

Tijdens het hoorcollege kwam Irma vertellen over de betekenis van verslaving in haar leven. Een documentairemaakster van de NPO maakte een mooi en persoonlijk portret, terug te kijken op de NPO (start 16:30):

 

Studenten minor Verslavingskunde over hun ervaringen

28 februari 2018 door Carinda Jansen

Aan de minor Verslavingskunde deden in semester in (2017-2018) 105 studenten mee. De voltijders én de deeltijders beoordelen de minor gezamenlijk met een 7,2.  

Uit de evaluatie:

“De verdieping op de diagnose verslaving, kennis van de middelen en manier van gebruiken en de invloeden van verslavingen op ziektebeelden hadden voor mij de meeste bijdrage”.

“Ik vind het jammer dat we maar met een behandelmethode (cra) aan de slag zijn gegaan. Jammer dat er niet meer behandelmethodes uitgediept worden.”

“Interessante lessen, goed dat de leraren uit de praktijk komen”.

Informatie over de toetsing en de toetsen zelf kan beter. Beter 2 grote toetsen ipv 1 grote met alle leerstof daarin.”

 

Eerst Doen Dan Denken

21 februari 2018 door Jan van Rosmalen
YouTube Preview Image