Zoeken | Site-navigatie | Extra onderdelen (sidebar)

Weblog over de minoren Sociale Studies van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Ontdek de Sociale Minoren: minoren met lef!

Welkom op het weblog van de Sociale Minoren. Van Verslavingskunde tot Huiselijk Geweld. Van Creativiteitsontwikkeling tot Professioneel Opvoeden. Pittige onderwerpen waarvoor je de nodige lef en betrokkenheid moet hebben om je erin te verdiepen. Weet jij al welke minor je kiest? Op dit blog vertellen studenten en docenten over de inhoud van en hun ervaringen met de Sociale Minoren. Verken de minoren, lees de belevenissen of stel vragen. Kortom, ontdek de Sociale Minoren en laat je inspireren!

Ruimte voor late aanmelders..

29 november 2017 door Linne Jansz

minor Creativiteitsontwikkeling

YouTube Preview Image

De minor Creativiteitsontwikkeling heeft voor semester 2 van  studiejaar 2017-2018 nog ruimte. Deze minor past bij alle uitstroomprofielen van ISS en is ook interessant voor studenten van andere opleidingen. Je kunt je hiervoor nog inschrijven tot uiterlijk 31 januari 2018 via de minoren app Meer informatie of gerichte vragen over de minor? Kun je mailen naar  Minor Creativiteitsontwikkeling

Bezoek symposium ‘Werken aan verbondenheid vanuit westers en oosters perspectief

24 oktober 2017 door Dries de Moor

Door: Roos Gremmers (SPH Avans) en Sanne Don (Pedagogiek HAN), studenten in de minor Zingeving in Social Work 2017

 

Als studenten van de minor Zingeving in Social Work mochten we het symposium Zingeving in Sociaal Werk bijwonen. Dit symposium vond plaats in wijnfort Lent, een prachtige locatie vlak bij Nijmegen.

De dag begon met een prettig ontvangst door studenten van de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening. We werden begeleid naar de o zo mooie ‘Dinerzaal’, waar koffie en thee in overvloed was. Dit was erg fijn voor de meeste onder ons, want het was nog vroeg ;). De sfeer in de zaal was ontspannen en we kletste wat bij. Ondertussen stroomde de deelnemers binnen, vol verwachting wat de dag hen brengen zou.

Om 10:00 uur begon het symposium met een kort welkomstwoordje van Joris van Halder, docent MWD van de HAN. We kregen uitleg over de dag en een aantal praktische zaken. Ook werd er stilgestaan bij het 5-jarige jubileum van dit symposium! Het is begrijpelijk dat de organisatoren hier erg trots op waren!

Na het welkomstwoordje werd er kort gesproken door Ina Hol. Zij is werkzaam bij het Werkbedrijf Rijk van Nijmegen. Hier staat werk, arbeid en participatie centraal. Ina sprak voornamelijk over de mens ansich. De homo sapiens heeft zich onderscheiden van de andere menssoorten door middel van een netwerk opbouwen, grote sociale samenwerkingsverbanden aangaan, vaardigheid krijgen in communiceren en geloof in een gemeenschappelijke mythe. Want geloven in íets, dat versterkt ons. Dit is ook waar het Werkbedrijf voor staat: het versterken van eigen kracht en het sociale netwerk van de kandidaat, om zo te streven naar een menswaardige samenleving. De essentie was kort maar pakkend.

Na Ina was er een koffiepauze. Voor de nog wat slaperige studenten onder ons kwam deze als geroepen. Niet alleen de dorstige mens werd voorzien, maar ook de maag werd gevuld door lekkere zoetigheden!

Toen begon de lezing van Henk Oosterling. Een ietwat sjofel typetje met een flink Rotterdams accent kwam het podium op. Toen hij begon te spreken waren we meteen geboeid. Henk is dr. van de Erasmus Universiteit en onder andere werkzaam aan de Hogeschool Rotterdam. Henk heeft ook een boek geschreven: ”Waar geen wil is, is een weg”. Henk kwam praten over het ‘intervidu’, de mens als knooppunt. Het piramide-denken werd in de prullenbak gegooid en statements als: de mens is radicaal middel-matig werden het publiek ingeslingerd. Mindblowing. Het hele verhaal is moeilijk om samen te vatten, omdat zijn verhaal ons pakte en ons meenam in zijn denkwijze. Henk eindigde met de woorden: ‘Belangrijker dan wat er ín de mensen gebeurd, is wat er tussen de mensen gebeurt. Betrokken zijn is geen keuze. Onverschilligheid is een keuze. We moeten ons leven ontwerpen!’

Na de lezing van Henk Oosterling waren we onder de indruk. We spraken na onder het genot van soep, panini’s en andere heerlijke broodjes. In de lunchpauze was er een demonstratie van een Japanse vorm van zwaardvechten. Dit was leuk om te zien, maar we schrokken soms van de harde kreten :P.

Toen de lunchpauze over was begonnen de workshops. Van te voren had iedere deelnemer via de site zich aangemeld voor twee workshops. In totaal waren er zeven workshops om uit te kiezen. Bij aankomst kreeg iedereen een naamkaartje met daarop de desbetreffende workshops. Deze waren verdeeld over het gehele fort.

Een van de workshops was workshop 2: Liefdevol verbinden met jezelf door Ine Albers (Jewel Heart). Hierin stonden verschillende vormen van meditatie, geïnspireerd op Tara Brach (psychotherapeut en toonaangevend lerares op het gebied van mindfulness, emotionele genezing en spiritueel ontwaken) centraal. Het draait om ervaren hoe je in verbinding met jezelf kan komen en gewaarworden wat je voelt in je lichaam. Toen we binnenkwamen stonden er al een aantal kaarsjes aan en namen we plaats in de kring van stoelen. We begonnen met een kort gedicht en daarna de eerste meditatie. De essentie van deze workshop was dat je liefdevol tegenover jezelf was. De compassionele bodyscan was erg fijn en de daarbij afsluitende klankschaal-geluid gaf elke keer een mooi einde aan de meditatiemomenten.

Een andere workshop die gegeven werd was workshop 4 : Empathie en compassie door ‘onze’ eigen Ruud Kroes. Binnen de minor zingeving is er geëxperimenteerd met empathie. Welke rol speelt empathie in samenwerking en hulpverlening? Tijdens deze workshop is het verschil tussen sympathie, empathie en compassie duidelijk geworden en zijn we samen, zowel studenten als werkers in het sociale werkveld, in gesprek gegaan over empathie en hoe dit in het werkveld ter sprake komt. Ook hebben we het gehad over re-designing en re-framing in het sociaal werkveld.

Ook door ‘onze’ Richard Sleegers en Dries de Moor werd een workshop gegeven. Workshop 5 : Verbinden door ‘jezelf’ te worden in sociale initiatieven. In deze workshop werd aandacht besteed aan de westerse authenticiteit. Ook vanuit het oosterse perspectief rondom dit thema werd de nodige informatie verschaft. Er werd op een leuke manier verteld vanuit de twee perspectieven. De workshop eindigde met een dialoog waar vanuit diverse standpunten het gesprek gevoerd werd.

Na de tweede workshop ronde was er nog een kort praatje van de burgemeester van Lent. Hij was vol lof over de vele mensen die naar het symposium waren gekomen en sprak meer waardevolle woorden. Het einde van het praatje van de burgemeester was het startsein naar de afsluitende borrel. Onder het genot van een drankje en lekkere hapjes hebben we nog lang nagepraat over deze geslaagde dag!

 

 

“Werken in een gedwongen kader”, de eerste paar weken

23 oktober 2017 door Kasia Tatarczuch

Elk nieuw begin is altijd even spannend. Je weet niet wat je te wachten staat, met wat voor klasgenoten je je komende half jaar gaat delen en of het gaat zijn wat je ervan verwacht. Deze onbekendheid is spannend, maar ook erg uitdagend. En vooral daar ging ik voor, voor de uitdaging.

Een half jaar vol met informatie, opdrachten en discussies over het gedwongen kader.

De eerste dag begon met een kennismaking. Een kennismaking met de nieuwe klas, maar ook met de nieuwe leraren en vakken. Iedere leraar vertelde wat over zichzelf maar ook over hoe het vak in elkaar stak en wat het zou gaan inhouden het komende half jaar.

We kregen IO, recht, volwassenen therapie en training, CAD, psychopathologie en mentor les.

Diezelfde dag hadden we gelijk ook IO en recht.

IO staat voor integrale opdracht. In deze les wordt je begeleid in het maken van je integrale opdracht. Dit is een toets waarbij je een dilemma dat je hebt gehad binnen je stage gaat uitpluizen. Je zet je verschillende handelingsopties uiteen en bekijkt deze vanuit verschillende kanten met behulp van de theorie die je gehad hebt binnen de lessen. Ik vind het een erg interessant opdracht omdat je echt stil staat bij hetgeen je meegemaakt hebt en het van verschillende kanten belicht om daarna een keuze te maken in het handelen wat het beste gepast zou hebben bij de desbetreffende situatie.

Lees verder

Gloednieuwe minor: Waardevol en betaalbaar innoveren in gezondheidszorg en welzijn: We Care!

6 oktober 2017 door Miranda Florussen

Weet jij waarom veel innovaties in zorg en welzijn, bijvoorbeeld op het gebied van E-health, veel te langzaam of zelfs niet doorgevoerd worden? Zelfs niet als ze veel kosten gaan besparen?

Hoe beoordeel je of een behandeling of innovatie de moeite ‘waard’ is?

Met dit soort vragen ga je aan de slag in deze minor. Het zijn vragen waar zorg- en welzijnsinstellingen vandaag de dag mee worstelen. Vragen over de toekomst van de zorg, met als grote uitdagingen: zorg wordt steeds complexer, mensen worden ouder en kosten stijgen. En met grote kansen: hoe maken we optimaal gebruik van de nieuwste technologie?

Sterke punten van deze minor:

  • hyperactueel
  • High Impact Learning
  • echte projecten uit de echte praktijk
  • vooraanstaande lectoren, bedrijven en zorginstellingen werken mee in deze minor

Lees verder

Studenten aan het woord over de minor verslavingskunde #1

3 oktober 2017 door Carinda Jansen

Student van de minor Verslavingskunde over de aansluiting tussen de opleiding ‘Sport en bewegingseducatie’ en de minor:

“Ik ben persoonlijk erg geïnteresseerd in mensen met psychische problematiek. Dit is ook de doelgroep waar ik na mijn opleiding mee aan de slag wil dus dan is deze minor zeker van toegepaste waarde (mijn opleiding is dan ook gericht op het sport aanbieden aan “speciale” doelgroepen). Voor mij persoonlijk is er best wel wat bruikbare informatie uit de minor te halen. Het is alleen soms moeilijk te filteren wat wel belangrijk is voor het uitvoeren van je beroep later en de dingen die je voor “alleen” het tentamen moet weten. Dit is ook omdat de minor vooral op SPH/MWD is gericht. Wat betreft voorkennis krijg je vanuit SBE niks mee met betrekking tot middelen gebruik en ziekte beelden met uitzondering van autisme etc. Ondanks dat heb ik het idee wat betreft voorkennis niet veel achter te liggen op mijn mede studenten. De groepen zijn best goed verdeeld dus je kan veel van elkaars expertise leren.

Lees verder