Zoeken | Site-navigatie | Extra onderdelen (sidebar)

Blog van Romy Schennink over Masterclass “Humor in de zorg” – Léon van Woerden

9 november 2017 door Roos van der Hoek

Mensen die zich in de grootste wanhoop van hun leven bevinden. Hoe ga je daarmee om als hulpverlener?

Leon van Woerden houdt zich al een jaar of 20 bezig met ‘humor in de zorg’. Als hulpverlener moet je met de ellende en het lijden van mensen leren omgaan. Relativeren is daarbij ontzettend belangrijk om je hoofd boven water te kunnen houden. Humor is dus niet alleen een helende kracht voor patiënten, maar ook voor jou als hulpverlener!

Maar wat wordt precies bedoelt met ‘humor’? Hieronder leest u een aantal betekenissen:

  • ‘Humor is oog en gevoel hebben voor vrolijk makende tegenstrijdigheden’. (van Dale)
  • ‘Door humor kun je een teveel aan energie en spanning laten afvloeien. Gevoel voor humor is een zeldzame kostbare gave’. (Freud)

Humor is niet alleen van belang in de relatie tussen cliënt en hulpverlener, maar brengt ook nog een hoop andere positieve factoren met zich mee. Het zorgt voor een toename van de longventilatie, een stijging van endorfine, vermindering van concentratie cortisol en het werkt lust verhogend, ontspannend, pijnstillend. Tevens levert het ook nog een antidepressief effect op.

Daarnaast kan humor ingezet worden als interventie. Dit wordt gedaan door de patiënt grappige, amusante of lachwekkende situaties waar te laten nemen, te onderkennen en te waarderen. Het doel van deze interventie is daarmee het opbouwen van een relatie, spanningen af te reageren, het leren te vergemakkelijken en pijnlijke gevoelens te verwerken. Bovenstaande interventie kan toegepast worden door alle disciplines. Zoals ergo- en fysiotherapeuten, logopedisten, maar ook verpleegkundigen en artsen. Let er wel op dat je intentie om humor te gebruiken duidelijk moet zijn, niet alle humor is goede humor namelijk!

Humor is van belang voor een goede relatie tussen de patiënt en hulpverlener, maar zorgt ook voor een goede werkrelatie tussen collega’s. In een multidisciplinair team zorgt humor voor een goede werkrelatie, want in een gezond team wordt namelijk gelachen.

Als toekomstig ergotherapeut heb ik geleerd dat humor van groot belang is tijdens therapieën en ga ik dit ook zeker toepassen. Door humor wordt de sociale afstand tussen mensen verkleind en in een gemoedelijke sfeer ontstaat vertrouwen. Dit zijn belangrijke aspecten in de samenwerking.

In bovenstaande tekst worden alle voordelen en gevolgen van humor benoemd, maar er zijn ook situaties waarbij je geen humor kunt gebruiken. Je moet geen humor gebruiken wanneer iemand manisch of paranoïde is of bij mensen die paradoxaal reageren. Zij kunnen namelijk jouw humor verkeerd opvatten, hierdoor werkt het averechts. Daarnaast kun je geen humor gebruiken bij patiënten met narcolepsie en patiënten die aan het herstellen zijn van een buikoperatie. Mensen die aan het herstellen zijn van een buikoperatie kunnen de druk van lachen niet aan, dit geeft namelijk pijn.

Reacties

Reageer

*