Zoeken | Site-navigatie | Extra onderdelen (sidebar)

De HRD’er van de toekomst

19 maart 2018 door Vissers Christel

In juli 2017 is het idee ontstaan om onder de HRD’ers in Nederland te onderzoeken in hoeverre ze meegaan met nieuwe ontwikkelingen, welke leermethoden ze gebruiken en wat ze de komende jaren verwachten te gaan gebruiken. Vanuit de uitkomsten is een mooi evenement ontstaan: De HRD’er van de toekomst. In deze blog kan je teruglezen hoe het evenement is ontstaan en hoe het is verlopen.

Wie wij zijn

Wij zijn Tommy Kersten en Mardíl Hajonides, twee studenten Opleidingskunde aan de HAN in Nijmegen. Om onszelf uit te dagen en te verdiepen in het werkveld zijn wij op zoek gegaan naar een praktijkopdracht. En deze hebben we gevonden.

Een onderzoek

We zijn in contact gekomen met Dick Krikke van NVO2. Samen zijn we tot het idee gekomen om te onderzoeken hoe het zit met de ontwikkeling van de jullie, de HRD’ers in Nederland. Hoe blijven jullie op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen? Wat verwachten jullie dat de komende twee jaar actueel gaat zijn in de uitvoering van jullie werk? Welke leermethoden zijn nåou het effectiefst in de praktijk?

Om dit na te gaan hebben wij een enquête uitgezet waar meer dan 100 reacties op zijn gekomen. Vanuit deze groep respondenten hebben wij interviews gedaan om meer verdieping en inzicht te krijgen in ons vraagstuk. Hieronder enkele uitkomsten van de enquête:

De bijeenkomst

Op basis van de uitkomsten van de enquête en de informatie uit interviews hebben we een evenenemnt opgezet. Om wat te kunnen neerzetten en om te zorgen dat de juiste kennis en ervaring aanwezig was, zijn we in contact gekomen met meerdere specialisten op het gebied van leren en ontwikkelen. Zij hebben ieder een eigen onderwerp behandeld tijdens het event. De opbouw zag er als volgt uit:

Jos Maassen – Inzetten van MOOC’s en SPOC’s, het benutten van de bijkomende data en het bevorderen van het sociale leren via digitale middelen.
Ger Driesen – De invloed van veranderingen in de wereld op ons werk als HRD’er.
Marjoleine Heijboer & Hester van Breda – Organisatie- en leercultuur, wat kun je hiermee?

Met een opkomst van rond de 25 deelnemers, waarmee de ruimte propvol zat was het een zeer geslaagde middag vol kennisdeling en leuke werkvormen!

 

Tijdens een werkvorm van Ger Driesen vroeg hij de groep om kort op te schrijven wat zij als meest belangrijke punt voor HRD’ers wilden meegeven. Vervolgens werd er middels een doorgeef spel een aantal punten toegekend aan de teksten. Hieronder de vier punten die de meeste stemmen kregen:

  1. Leren meer personaliseren met leertechnologieën.
  2. Kennis krijgen van personal performance van personeel zadat personal learning kan worden ontplooid.
  3. Geef medewerkers atonomie in keuze van manier van leren.
  4. Mensen in staat stellen transactioneel en transformationeel te leren zodat er meebewogen kan worden.

 

Wat vind jij van deze adviezen? Mis jij nog iets wat er zeker tussen hoort te staan? Reageer dan op deze blog, we horen graag jouw mening!

 

website, facebook en twitter Opleidingskunde
Studio L&D

Share

Reacties

Reageer

*