Zoeken | Site-navigatie | Extra onderdelen (sidebar)

Ontwikkel jezelf verder met een buitenlandse Master na Opleidingskunde

2 november 2017 door Cornelie Smallegange

Cornelie Smallegange is alumnus Opleidingskunde, afgestudeerd in 2015.

Ongeveer twee en een half jaar geleden schreef ik een blog over het master avontuur dat zou komen na Opleidingskunde. Nu is dat alweer bijna voorbij. Ik ben namelijk aan het wachten op de uitslag van mijn afstudeerscriptie. Het was een geweldige tijd en ik heb ontzettend veel geleerd. Graag deel ik met jullie in deze blog mijn ervaring met het doen van een master na Opleidingskunde en waar je over kunt nadenken als je misschien ook een buitenlandse master wil doen. Ik heb een inspiratiefilmpje gemaakt à la Opleidingskunde style:

Hoe verliep Opleidingskunde voor jou?

In 2011 startte ik met Opleidingskunde omdat ik iets wilde doen met mensen helpen, creativiteit en organisaties. Het eerste jaar vond ik super leuk en ook vond ik het studentenleven in Nijmegen erg leuk aangezien ik heel mijn leven op het Zeeuwse platteland had gewoond. Het tweede jaar vond ik lastig, net als wat medestudenten. Ik wilde eigenlijk stoppen, maar omdat ik niet wist wat ik anders wilde doen ben ik toch maar door gegaan.

In het derde jaar ging ik stage lopen bij Luchtvaart College Schiphol, waar ik een geweldige begeleider had en Opleidingskunde weer leuk ging vinden. De collega’s waren geweldig en één collega pikte op dat ik dingen met duurzaamheid heel interessant vond. Ze raadde mij aan om met de duurzaamheidsmanager van Schiphol te spreken en dat deed ik, onder een smoes dat ik een interview met hem moest afnemen voor het Schiphol stagemagazine waarvoor ik werkte. Ik was helemaal enthousiast, want het leek mij erg interessant om ook aan de ontwikkeling van bedrijven te werken op het gebied van milieu en maatschappij.

Na mijn stage vloog het derde jaar voorbij en in het vierde jaar startte ik met een minor in duurzaam ondernemen in Groningen. Dit gaf mij extra zekerheid dat ik echt met duurzaamheid verder wilde. Ik sloot Opleidingskunde af met een afstudeerstage bij Bright Alley. Bijna elke zomer tussen de collegejaren door werkte ik in het buitenland om even uit de sleur te ontsnappen, talen te leren en avontuur te beleven.

Hoe was je buitenlandse master?

In augustus 2015 vloog ik naar Finland om daar mijn master in duurzame bedrijfskunde te volgen aan de universiteit van Jyväskylä (4 uur ten noorden van Helsinki). De eerste ervaringen waren goed. De lessen waren erg interessant en de omgeving was erg mooi. Toen kwam de winter en toen was het even lastiger. Het was donker, koud en ik had nog niet zoveel vrienden. Mijn niet zo leuke huisgenoot zorgde dat ik bang was om naar huis te gaan en ik miste mijn vrienden en familie in Nederland erg. Gelukkig kon ik mij helemaal op school storten en geluk halen uit de ontzettend interessante vakken. Na de kerstvakantie in Nederland ging ik terug en verhuisde ik naar de andere kant van de stad. Toen ging het veel beter. Ik kreeg veel internationale vrienden en naast school spendeerde ik mijn vrije tijd met vrienden of het doen van wintersporten.

Tijdens de zomer die volgde, volgde ik een stage in Rotterdam en ging ik in het weekend naar mijn ouders op het Zeeuwse platteland. De stage was best lastig want ik kwam erachter dat het milieumanagement en constant hebben van weerstand mij niet echt veel energie gaf. Dit zette mij weer aan het denken: wat wil ik dan? Na de zomer deed ik een minor in duurzaam ondernemerschap, innovatie en marketing in Graz, Oostenrijk, omdat mijn eigen Finse universiteit die vakken niet aanbood. Dit half jaar was geweldig. De studie was erg interessant en ik had superleuke huisgenoten. Na dit halfjaar ging ik weer terug naar Finland om aan mijn afstuderen te werken en meer Fins te leren. Het was een fijn halfjaar, maar doordat er al vrienden weg waren voelde het nooit meer als het oude ‘Jyväskylä’.

Om te peilen hoe mijn arbeidsmogelijkheden zouden zijn in Finland meldde ik mij aan voor een traineeship bij een Fins bedrijf. Tot mijn verbazing werd ik aangenomen en dus startte ik in juni van dit jaar met een traineeship op het gebied van kwaliteit en duurzaamheid ondanks dat mijn scriptie nog niet af was. Ik verhuisde naar het Finse platteland vlakbij het bedrijf waar ik werkte, wat een stuk minder gezellig was dan het Zeeuwse platteland. Gelukkig verbeterde de situatie toen ik naar Helsinki verhuisde in de herfst en mijn scriptie inleverde. Nu woon ik dus in Helsinki en werk ik dagelijks met groepen engineers en skype ik met collega’s uit veel verschillende landen. Het is erg leerzaam werk, maar niet 100% mijn ding. Ik ben van plan om volgend jaar weer naar Nederland te komen, want in die tijden in het buitenland ben ik er goed achter gekomen hoe leuk Nederland is!

Waarom ging je een buitenlandse master doen?

Ik merkte dat er weinig mogelijkheden waren in Nederland voor een master buiten het onderwijskundige vakgebied. Na wat gegoogle kwam ik erachter dat het buitenland interessante studies aanbood. Ik heb me toen aangemeld voor twee opleidingen, ben voor die twee aangenomen en heb uiteindelijk voor Finland gekozen. Ik heb voor Finland gekozen omdat de inhoud van de studie mij meer aansprak. De naam van mijn studie is Corporate Environmental Management en degene die ik niet koos was Strategic Leadership Towards Sustainability in Zweden.

Waarom wilde je een master doen?

Ik wilde een master doen omdat ik nog verder wilde leren, voornamelijk over duurzame bedrijfskunde. Verder dacht ik dat ik meer mogelijkheden op de arbeidsmarkt zou hebben als ik hier een kwalificatie voor zou hebben. Natuurlijk zijn er ook wat minder idealistische redenen haha. Mij leek het cool om een master papiertje te hebben en ik zag mezelf nog niet echt gelukkig worden als ik als opleidingskundige in een zorginstelling in een middelgrote stad zou werken ofzo (#nooffense)

Wat zijn denk je de mogelijkheden voor een Opleidingskunde student die een buitenlandse master wil doen?

Als je naar de interdisciplinaire kant van Opleidingskunde kijkt zijn er best wat mogelijkheden:

  • Vind je specifiek het ontwikkelen van organisaties leuk? Denk dan eens aan masters op het gebied van bedrijfskunde, management, leiderschap, change management en innovation management.
  • Vind je de ontwikkeling van mensen leuk? Denk dan eens aan organisatie psychologie en human resources.
  • Heb jij iets met de ontwikkeling van de maatschappij? Denk dan eens aan duurzame bedrijfskunde of social development.
  • Houd jij van knutselen met e-learning? Denk dan eens aan Education & Technology, Innovation & Service Design en IT.
  • Ben je in de ban van onderwijstheorieën? Zoek dan eens met een sleutelwoord als Education Sciences.
  • Vind jij communiceren het leukst om te doen? Denk dan eens aan communicatiewetenschappen en marketing.

Was het een probleem dat je van HBO kwam in plaats van WO?

Het enige probleem waar ik tegen aan liep was het gebrek aan kennis over wetenschappelijk onderzoek doen. Daarom heb ik wat langer over mijn scriptie gedaan. Voor de rest was het bij mijn opleiding geen probleem. Ongeveer 80 procent van mijn klasgenoten kwam ook van het HBO. We kregen les in academisch schrijven, lezen en presenteren, dus op deze manier kwamen we allemaal op een ‘uni-niveau’. Ik moet er wel bijzeggen dat je veel masters niet kunt doen door het gebrek aan statistiek en wetenschapskennis. Dit is nu eenmaal zo, dus zoek gewoon een master waarvoor dit niet vereist is.

Hoe werd er gereageerd op Opleidingskunde als bachelor?

Toen ik Opleidingskunde deed dacht ik dat Opleidingskunde een super specifiek vakgebied gebied was, maar dat is dus niet echt zo naar mijn idee. Er zijn triljoen studies die zich bezig houden met het ontwikkelen van mens en organisatie en daarom had ik niet echt problemen om uit te leggen waar ik vandaan kwam. Ik mailde mijn master voordat ik mij aanmeldde om te kijken of ze mij ‘wilde hebben’. Ze waren erg enthousiast over waar ik vandaan kwam en zeiden dat het een verrijking zou zijn voor de opleiding.

In mijn klas zaten mensen van allerlei richtingen zoals bedrijfskunde, accountancy, milieuwetenschappen en supply chain management. Tijdens de studie kon ik goed de kennis en vaardigheden gebruiken die ik bij Opleidingskunde had geleerd zoals bijvoorbeeld rapporten schrijven, presenteren, ontwikkelingspsychologie en management en organisatie. Als je een leuke master ziet, schrijf dus even een mailtje naar een emailadres op de website om te kijken hoe zij reageren op Opleidingskunde. Het gaf mij echt energie toen ik het positieve antwoord kreeg.

Hoe heb je het gedaan met afstuderen?

Voor het toelatingsproces van de master moet je bepaalde documenten al best wel op tijd inleveren. Voor mij betekende dit dat ik vervroegd moest afstuderen (maar één maand hoor). De ‘normale’ afstudeerprocedure duurde dus te lang, voor mij is maatwerk geleverd en als ik moest herkansen zouden alle plannen in duigen vallen. Toen ik mijn minor deed ben ik al in november begonnen met parttime afstuderen. Op deze manier was het geen probleem dat ik moest wachten op feedback van mijn begeleiders op bijvoorbeeld het plan van aanpak. In het laatste halfjaar had ik ook nog wat vakken (Adviseren en Trainen), dus ik bleef parttime afstuderen. Voor mijn afstuderen maakte ik een ontwerp en natuurlijk pagina’s met reflecties en theoretische onderbouwingen. Behalve aan het eind, werkte ik alleen aan mijn thesis op het stagebedrijf. Het was even buffelen om alles af te krijgen, maar door goede scriptie begeleiding van mijn begeleider vanuit Opleidingskunde (Leon Noij) en Bright Alley en snelle beoordeling van de beoordelaars is het gelukt.

Was je Engels goed genoeg?

Om binnen te komen bij mijn master moest ik een Engelse test doen. Er zijn verschillende opties (wordt aangegeven door de uni) en ik heb gekozen voor de TOEFL test. Dit is een Amerikaanse test en wordt op verschillende plekken in Nederland aangeboden (e.g. in Arnhem). Met een testboek en online testtoetsen heb ik mij voorbereid. Voor de rest las ik altijd Engelse boeken en was ik gewend aan Engels spreken door de zomervakanties in het buitenland en het omgaan met internationale studenten. Ik heb de test gehaald met een goede score. Op de opleiding had ik geen moeite met Engels lezen, schrijven en spreken. Natuurlijk waren er woorden die ik niet kende, maar dan gebruikte ik gewoon Google Translate. Daarnaast kreeg ik les in academisch Engels.

Hoe doe je het met de financiën?

Studeren is in het algemeen een investering en dat geldt ook voor een master in het buitenland. De kosten zijn in Scandinavië hoger dan in Nederland door hogere kosten voor levensonderhoud. Ik had ongeveer 1000 tot 1500 euro per maand nodig voor een ‘basic maar leuk leven’. Vanuit de HAN heb ik een beurs ontvangen vanuit het VSB Fonds. Dit is een Nederlands fonds die studiebeurzen aan studenten verstrekt die in het buitenland een studie doen op het gebied van mens en maatschappij. Ze investeren in jou met de verwachting dat je gedurende je leven een positieve bijdrage aan de maatschappij levert. Ik vind de werkwijze en filosofie van het fonds erg mooi. Naast deze beurs waren bronnen van inkomsten: spaargeld, toelage van ouders, OV-toeslag en stagevergoeding. Kijk ook eens naar andere beurzen zoals de Erasmus Mundus beurs. En goed om te weten, in Finland en andere landen (e.g. Zweden, Denemarken, Noorwegen, Schotland, Duitsland, Oostenrijk) is er weinig tot geen collegegeld voor veel masteropleidingen.

Hoe gaat het in z’n werk als ik een master wil doen?

Voor het oriëntatie- en toelatingsproces van een master in Scandinavië kun je denken aan het volgende stappenplan (voor duitstalige landen is het allemaal wat later):

  • September & oktober: Zoeken naar masters, oefenen voor Engelse test en aanmelden, plan maken voor financiën.
  • November: Engels test doen, documenten* verzamelen, zoeken naar beurzen.
  • December: Uitslag en mogelijk herexamen voor Engelse test, applicatie schrijven.
  • Januari: Applicatie voor master indienen.
  • Februari, maart, april: Selectierondes, beantwoorden verzoek om extra informatie.
  • Mei, juni: Uitslag over toelating, overige documenten indienen (diploma, uiteindelijke cijferlijst), inschrijven bij studentenhuisvesting.
  • Juli, augustus: Zoeken naar kamer, geld verdienen en sparen indien mogelijk.
  • Eind augustus: Introductieweek.
  • September: Begin studie.

 

*Documenten: HAN cijferlijst in het Engels en beschreven hoe het beoordelingssysteem hier werkt, aanbevelingsbrieven, CV, bewijs van inschrijving, etc.

Waarom zou ik naar Finland gaan?

Er wordt wel eens gezegd dat Finland het beste onderwijs ter wereld heeft. Dat geldt voornamelijk voor het primair onderwijs (basisschool), maar ik ben ook erg te spreken over het Finse onderwijs op de universiteit.

Vergeleken met Opleidingskunde zijn er de volgende belangrijke verschillen:

 

  • Meer flexibiliteit: Extra vakken, andere toetsingsmethode, een dag later inleveren, meer begeleiding nodig? Geen probleem.
  • Mildere beoordeling: De focus op toetsing is minder sterk, wat betekent dat de toetsing milder is en dat je meer ruimte hebt voor creativiteit.
  • Meer mogelijkheden: Als je vakken van een andere faculteit wilt volgen of zelfs aan een andere universiteit in het buitenland is dat geen probleem en wordt dit zelfs aangemoedigd. Tevens kun je na het volgen van een master promoveren.
  • Goedkoper: Er is geen collegegeld, je hoeft geen boeken te kopen en je eet voor 2,60 een all-you-can-eat gezonde lunch in een van de uni restaurants samen met je klasgenoten.
  • Minder feedback: Ik kreeg weinig feedback op de dingen die ik inleverde en ook was het niet normaal om feedback op anderen te geven.
  • Verplichte taallessen: Ik moest verplicht mijn Engels ontwikkelen en ook mijn Fins.
  • Studentgericht: In alles zit het studentgerichte verwerkt. De bieb heeft lekkere leesstoelen en er zijn veel computers met grote schermen. Toen ik een vak wilde volgen wat alleen in het Fins gegeven werd, heeft de professor samen met mij een plan gemaakt over wat ik wilde leren en hoe ik dat toch kon ontwikkelen zonder de colleges te volgen.
  • Internationaal karakter en erkenning: De docenten en studenten kwamen uit verschillende landen. Tevens konden we ook meedoen aan internationale competities om een oplossing te vinden voor een probleem dat een link had met ons vakgebied. Met mijn groepsgenoten ben ik bijvoorbeeld ingevlogen naar New York om daar in de finale ons idee te presenteren voor IBM.

 

Voor mij persoonlijk was de toetsing het grootste verschil. Bij Opleidingskunde had ik veel angst dat ik een woord verkeerd zou zeggen, een document vergat om te uploaden of dat mijn originele idee niet in de smaak zou vallen bij beoordelaars. Hierdoor werd ik perfectionistisch. Toen kwam ik in Finland en was ineens al de angst en het perfectionisme weg! Leren was zo leuk dat ik erg veel extra vakken heb gedaan en daarnaast ook nog MOOC’s in mijn vrije tijd volgde. Grappig heh? #nerd

En de volgende overeenkomsten:

 

  • Kleine klassen: Ik had vaak les in groepjes van 12 tot 15 personen.
  • Persoonlijk: Het was gemakkelijk om een praatje te maken met docenten en ik had een goede SLB’er.
  • Praktisch en groepsgericht: We hadden voor sommige vakken praktijkopdrachten en we moesten vaak in groepjes werken.
  • Interdisciplinair: Net als Opleidingskunde was de studie interdisciplinair, wat betekent dat je een onderwerp studeert vanuit verschillende vakgebieden.
  • Verschil in niveau van docenten: Over het algemeen was de kwaliteit van de docenten erg goed, maar soms had ik moeite met het inhouden van mijn lach door gebrekkig Engels en andere keren was ik echt teleurgesteld dat de les weer afgelopen was.
  • Leren van vaardigheden: Naast theorie leerde ik ook veel vaardigheden zoals presenteren, schrijven, lezen en softskill lessen.

 

Waar kan ik terecht met vragen?

Heb je vragen over het oriënteren op een master, de toelating, de beurs of een andere vraag gerelateerd aan een master doen? Schrijf dan een mailtje naar corneliesmallegange@hotmail.com en ik beantwoord je vraag op een manier die voor jou uitkomt (e.g. mail, Skype gesprekje, Whatsapp voice berichtje). Of stuur een appje naar +31622145564. Schroom niet om contact op te nemen, ik krijg graag een beeld van de vragen van studenten zodat ik in de toekomst misschien een handleiding ofzo kan maken. Doordat ik de beurs heb gekregen, heb ik afgesproken dat ik studenten zal helpen die misschien een master willen volgen na Opleidingskunde en geïntereseerd zijn in de VSB Beurs.

website, facebook en twitter Opleidingskunde
Studio L&D

Share

Reacties

5 Reacties to “Ontwikkel jezelf verder met een buitenlandse Master na Opleidingskunde”

avatar William schreef:

Dag Cornelie,

Erg leuk om te lezen en wat een mooie ontwikkeling heb je gemaakt. Ik lees dit met veel interesse. Trot op je ondernemerschap en wat een mooi aanbod die je om collega’s in opleiding advies te geven! Waardevol, dat vind super.

avatar Petra Peeters schreef:

Hallo Cornelie,

Dank voor je complete en persoonlijke blog. Boeiend om te lezen over jouw keuzes en naar ik hoop inspirerend voor studenen die ook over plannen in deze richting nadenken.

avatar Bart van de Moosdijk schreef:

Leuk om te lezen Cornelie!

Ik kan me nog herinneren dat ik je trof in het studielandschap. Vol enthousiasme vertelde je me over je plannen in Finland en de spanning van het wel/niet halen van je laatste vakken. Nu zijn we een paar jaar verder en heb je zo te lezen een hoop toffe en leerzame ervaringen opgedaan. Erg gaaf. Dank voor het delen!

avatar Sabine van der Velpen schreef:

Super leuk, Cornelie! Interessant om te lezen wat de overeenkomsten en verschillen met het Nederlands onderwijssysteem zijn. Je film laat zien je enthousiasme over Finland zien. Het is ook geweldig.

avatar Cornelie Smallegange schreef:

Bedankt voor jullie reacties! :)

Reageer

*