Zoeken | Site-navigatie | Extra onderdelen (sidebar)

‘Touch’ met de praktijk

29 mei 2012 door Sandra Gutte

Sandra is tweede jaars student Opleidingskunde voltijd

Hoe goed wordt je voorbereid op je uiteindelijke baan? Dat is voor mij een erg belangrijke vraag als ik een opleiding kies. Bij vorige opleidingen die ik gekozen heb, kwam ik er vaak achter dat de link met de praktijk er niet altijd was. Helaas, hier kwam ik natuurlijk pas echt achter toen ik ging werken in het werkveld waarvoor ik opgeleid was. Natuurlijk, het is erg moeilijk om ervoor te zorgen dat een opleiding goed (of in ieder geval zoveel mogelijk) aansluit bij de uiteindelijke werkzaamheden waarvoor wordt opgeleid. Daarom is het belangrijk om te zorgen voor een goede ‘transfer’ van hetgeen je leert in een opleiding. Of dit nou via e-learning, classroom, virtual classroom, of iets anders is, dat maakt niet uit. Bij leren en opleiden blijft het belangrijkste toch wel dat hetgeen ik leer, aansluit bij de werkelijke situatie.

Overigens doet dit me denken aan een EHBO-cursus die ik in het verleden gevolgd heb. Ze doen zo hun best om de trainingssituatie op de werkelijke situatie te laten lijken, door een bijna niet van echt te onderscheiden pop genaamd ‘Annie’ voor je neer te leggen die je kunt gaan beademen. Natuurlijk, hoe moet je dit anders oefenen. Toch denk ik dat 9 van de 10 mensen die ooit een EHBO-cursus gedaan hebben dit kunnen beamen: ‘Ik weet echt niet wat ik doe als dit in het echt gebeurt.’ Dit is natuurlijk een extreem voorbeeld, maar het is er een van de velen die aantoont dat het erg belangrijk is om de trainingssituatie zoveel mogelijk te laten raken met de uiteindelijke werksituatie.

Daarom denk ik dat het binnen een beroepsopleiding belangrijk is om praktijkervaring op te doen. Vorig jaar had ik geen herkansingen, alles verliep prima. Ik haalde prima resultaten en ik was van mening dat ik erg veel geleerd had. Dat had ik overigens ook. Vanaf december dit jaar ben ik gestart met mijn ‘grote Opleidingskunde-stage’ bij het International Trainings Center van Océ, in Venlo. Hier ben ik twee dagen in de week aanwezig, vooral om bekend te raken met de werkzaamheden van een Opleidingskundige. Als ik terugkijk op de afgelopen maanden, is deze stage voor mij erg waardevol geweest. Wat ik op stage in een dag kan leren, kan zomaar een hele periode duren op school. Nu insinueer ik niet dat Opleidingskunde kwalitatief niet goed is, of dat mijn stageplek juist erg goed is. Nee, het enige wat ik hiermee wil zeggen is dat ervaring opdoen in het werkveld van enorm belang is. Daarom ben ik ook erg blij dat je als Opleidingskunde-student de ruimte krijgt om deze ervaringen op te doen.

Ik merk dat de combinatie van de lessen die ik krijg bij Opleidingskunde, de enorme kennis van zowel docenten als studenten en het ‘verkennen’ van het beroep in de praktijk een gouden combinatie is. Je vraagt je natuurlijk af: ‘Maar hoe weet je dat dan?’ Ik merk dit vooral aan beide kanten: zowel op de opleiding als op mijn stage. Op de opleiding komen mijn indrukken uit de praktijk bijv. van pas bij het werken met casussen: ‘Is dit eigenlijk wel haalbaar? Hoe zit het met de kosten? Welke weerstanden kunnen veranderingen eigenlijk opleveren binnen een bedrijf?’ en ga zo maar door. Op mijn stage merk ik dit doordat veel medewerkers vaak niet goed objectief tegen ideeën aan kunnen kijken, of maar door schade en schande wijs worden. Hetgeen ze doen werkt, maar waarom weet eigenlijk niemand. Als student met actuele kennis over het vak, heb je zeker een meerwaarde.

Mijn conclusie is dan ook: verlies nooit de ‘touch’ met de praktijk uit het oog, maar zorg dat je af en toe voldoende afstand neemt om alles zo objectief mogelijk te kunnen bekijken.

 

website Opleidingskunde voltijd

Share

Reacties

Reageer

*