Zoeken | Site-navigatie | Extra onderdelen (sidebar)

Opleidingskunde: SPIC & SPAN

20 december 2011 door Theo de Wit

Theo de Wit is docent Opleidingskunde en projectleider Dynamische HRM

Opleidingskundigen werken aan de ontwikkeling van mens en organisatie. Zo staat dat in de missie van Opleidingskunde. De meerwaarde van HRD’ers is dat ze er aan bijdragen dat mensen en organisaties zich blijven ontwikkelen, vernieuwen, bij de tijd blijven. Dat gaat over het wat van de missie. Klinkt wat abstract dus, maar is toch een mooie leidraad voor wat je wilt en kunt bijdragen.

In organisaties en bij mensen kom je allerlei knelpunten en problemen, weerstanden tegen die er voor zorgen dat die ontwikkeling minder vlekkeloos verloopt. Je zou eigenlijk spic & span oplossingen daarvoor willen hebben. Dan heb je het over het hoe.

Heb ik eerder de SPITS-criteria proberen te ontwikkelen voor de opleidingskundige, vandaag wil ik het meer over SPIC & SPAN hebben. Een hulpmiddel voor de opleidingskundige, ben ik goed bezig? Wie weet een mooie manier om te beoordelen of je producten als opledingskundige een bijdrage leveren aan het wegwerken van de vlekjes en vlekken in de ‘mens’ en in de organisatie.

SPIC  staat dan voor Strategie, Professionele standaard, Inspirerend, Concreet.

SPAN staat dan voor Systematische aanpak, Procesbenadering, Aanjager, Nazorg

Het zou goed zijn SPITS en SPIC&SPAN met  elkaar te combineren als een rode draad voor het vak opleidingskundige.

Je zou daarmee de missie van opleidingskunde meer inhoud kunnen geven, doordat je een SPITS hebt om te kunnen scoren en een SPIC&SPAN beoordelingskader van het vak hebt.

Ik nodig iedereen uit om dit model meer uit te werken en handen en voetjes te geven.

Hoe concreter het wordt uitgewerkt in handeling des te beter het gaat werken. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Theo de Wit

Website Opleidingskunde

Share

Reacties

Reageer

*