Zoeken | Site-navigatie | Extra onderdelen (sidebar)

Opleidingskunde is de perfecte opleiding!! (of niet?)

14 december 2011 door Jeroen Nagtegaal

Jeroen is tweedejaars Opleidingskunde deeltijd en heeft deze blog geschreven in verband met “Wat is een goede opleiding?”

Bestaat de perfecte opleiding?
Natuurlijk bestaat die, want dat is Opleidingskunde. Toch??

Was het maar zo’n feest. Nee, de perfecte opleiding is het niet, maar een leuke opleiding is het wel. Maar is het ook een goede opleiding?

Eerst maar kijken wat in mijn ogen een goede opleiding is. Bij een goede opleiding moet je natuurlijk wat leren. Maar dat vind ik niet voldoende. Het is ook de manier waarop je leert. Je kan gewoon flink de theorie erin stampen. Dat is voor sommigen een hele prettige manier, voor mij persoonlijk niet. Je kan ook alles leren door alleen maar in de praktijk aan de gang te gaan. Dat gaat niet als je fulltime werkt, zoals in mijn geval. Je kan ook leren door alleen maar praktijkopdrachten te maken, gewoon op school. Dat vind ik ook niet de juiste manier.

Theorie en praktijk
Maar waar moet een opleiding voor mijn persoonlijk aan voldoen? Ik vind het belangrijk dat er bij een opleiding een duidelijke link is met de praktijk. Docenten moeten goed weten wat er in de “echte’ wereld gebeurd. Theorie is belangrijk, maar niet zaligmakend. De theorie legt alleen de basis, maar het begint voor mij pas te leven als het met praktijk verduidelijkt wordt. Theorie begint voor mij pas te leven als ik weet dat het ook werkelijk zo in de praktijk wordt toegepast. Theorie begint voor mij pas te leven als ik het ook werkelijk zelf kan toepassen. En daarmee kom ik meteen bij mijn volgende punt. In een opleiding moet ook veel “doe”-werk zitten. De theorie toepassen in een praktijkopdracht. Maar… die opdracht moet dan ook wel een beetje realistisch zijn. Zoals ik al schreef; ik moet wel het idee hebben dat het ook werkelijk wordt toegepast.

Samenwerken
Verder moet een docent de klas stimuleren en motiveren. Stimuleren kan in mijn ogen door een variërende les te geven. Het liefst een interactieve les. Dat stimuleert je namelijk tot nadenken. En als je lekker met elkaar aan het discussiëren bent, motiveert dat weer om er thuis mee verder te gaan. En ook dat vind ik belangrijk, samenwerken. Samenwerken stimuleert namelijk ook. Je kan samen naar een mooie oplossing zoeken. Zeker in een deeltijdopleiding is het ook prettig als je de taken een beetje kan verdelen. En samenwerken is natuurlijk in de praktijk ook weer belangrijk. Aan het begin van deze opleiding heeft William de Kaste ons ook verteld dat je deze opleiding niet in je eentje kan doen. Je zal moeten samenwerken.

Goed op weg
Zoals je ziet geef ik weer wat ik er zelf van vind, mijn mening dus. En dat is nou net waarom een perfecte opleiding niet bestaat. Iedereen heeft namelijk zijn eigen manier, zijn eigen stijl van leren. Dus wat voor mij een prettige manier van leren is, kan voor een ander wel een ramp zijn en andersom natuurlijk ook.

 En als ik dan naar Opleidingskunde kijk, vind ik dat ze er heel aardig in slagen om aan mijn wensen te voldoen. De link met de praktijk is er absoluut. Ik heb nog geen opleiding gezien waar ze zulke nauwe  contacten met het bedrijfsleven hebben. En ook de afwisseling bij de meeste lessen is goed aanwezig. En als de klassen niet zo groot waren, dan was er ook voldoende ruimte om veel te oefenen. Maar helaas spelen daar waarschijnlijk de bezuinigingen een rol. Maar de intentie is er wel en daar waar mogelijk wordt er geoefend. Ook leert Opleidingskunde ons dat er in alle groepen verschillende leerstijlen zijn (want die wijsheid had ik natuurlijk niet van mezelf). Ze erkennen dus ook dat ze nooit voor iedereen een perfecte opleiding kunnen zijn, want ze moeten les aanbieden voor alle leerstijlen. Maar ze proberen daar dan wel weer een goede mix in te vinden.

 Nee, een perfecte opleiding is Opleidingskunde niet en zullen ze dus ook nooit worden (geen enkele opleiding overigens). Maar ik vind wel dat ze goed op weg zijn. En dat is een compliment waard.

Website Opleidingskunde deeltijd

Share

Reacties

Reageer

*