Zoeken | Site-navigatie | Extra onderdelen (sidebar)

Euroscola 2018

15 april 2018 door Amber Peters

Amber Peters, studente Pabo

Van 15 maart tot en met 17 maart zijn wij, 25 studenten van de Pabo van de HAN en de Alpo, naar Straatsburg geweest, om deel te nemen aan euroscola. Als je meedoet met euroscola ben je voor één dag een parlementslid van het Europeesparlement, hoe vet is dat?! Hier willen wij jullie graag iets over vertellen.

Voordat we naar Straatsburg gingen hebben we eerst een masterclass gehad over de reis. Hier kregen we uitleg over de reis, werden de groepjes gevormd en zag je voor het eerst met wie je allemaal op reis ging. Dit was natuurlijk best spannend, want de meeste mensen kende je helemaal niet. Om het nog spannender te maken, werd je in groepjes gezet met mensen die je niet kende. Met dit groepje kreeg je een thema waarover je later zou gaan debatteren met honderd andere jongeren uit andere landen, in het Europeesparlement. De thema’s hadden betrekking op jongeren.

Om kwart voor zeven was het eindelijk zo ver, de reis waar we naar uit hebben gekeken, de reis naar Straatsburg. De eerste tussenstop was in Bonn, waar we een museum hebben bezocht over Europa vanaf de tweede wereldoorlog. De informatie in dit museum was een voorbereiding op de quiz, over Europa, die we de volgende dag zouden hebben. Later die dag, in de bus, werd deze informatie verduidelijkt door Peter.

In de middag, rond een uur of vier, kwamen we aan bij het hotel. De kamerindeling was al in de bus gemaakt, waardoor het inchecken vlot verliep. We kregen even de tijd om ons op te frissen, hierna doken we de stad in. In de stad kregen wij alle tijd om zelf rond te lopen.

Het eten vond plaats in een restaurant uitgekozen door Peter, de begeleider. We zaten knus boven in de hoek, verdeeld over vier tafels. De zin die het meeste gezegd is tijdens het eten was niet: “Wat is het eten lekker!” of “Wat is het hier gezellig!” maar “Wat is het warm hier!”. Dit komt omdat we boven de keuken zaten. Het eten was lekker maar we hebben het toetje overgeslagen. In plaats van een toetje zijn we naar een cafétje een paar straten verderop gegaan. Na hier nog een paar biertjes te hebben gedronken hebben wij de tram teruggenomen naar het hotel. Aan gekomen in het hotel doken sommige nog even onder de douche, maar de meeste rolde direct het bed in.

Na een kort nachtje ging onze wekker. Met slaperige koppen zaten we aan het ontbijt: dit bestond uit broodjes, croissantjes, yoghurt en wat te drinken naar keuze. Na het ontbijt stapte we in de bus, op weg naar het Europees parlement.

Toen we bij het gigantische gebouw aankwamen waren we allemaal onder de indruk. We sloten ons aan in de rij voor de controle. Na de controle werden wij begeleid naar een ruimte waar we wat te drinken kregen. Hier werden de groepen gesplitst op thema, van de debatten later die dag. Met deze groepen liepen we naar de grote zaal. Voor deze zaal hingen beeldschermen met live beelden van wat binnen gebeurde. Ieder groepje, verdeeld op thema, werd begeleid naar hun plaats in de zaal. De zitting begon met een introductie van alle landen. Deze introducties werden gepresenteerd door leerlingen uit het desbetreffende land. Iedereen liet iets typerends van hun eigen land zien. Zo werd er gezongen en gedanst. Na deze leuke introductie kwam het formelere deel, we konden vragen stellen aan de Vice-president. Er kwamen veel interessante vragen aan bod.

Daarna konden we genieten van een heerlijke lunch. Je zat aan de tafel met allemaal verschillende nationaliteiten. Dit was gezellig omdat je allemaal nieuwe mensen ontmoette. Daarna gingen we een quiz maken, het enige probleem was dat elke vraag in een andere taal was geschreven. Door te communiceren met andere mensen uit verschillende landen kon je de quiz goed maken.

Na deze quiz werd de groep gesplitst op thema en gingen we debatteren. Met honderd jongeren ging je over je eigen thema debatteren, uiteindelijk presenteerde twee mensen de standpunten die er bedacht waren. Ook konden mensen vragen stellen over het thema. Lotte mocht het thema jongerenwerkgelegenheid vertegenwoordigen. Dit deed ze echt super goed en we waren allemaal trots.

Aan het einde van ieder thema mocht iedereen stemmen, bij elk thema was de meerderheid het eens met de standpunten.

De laatste activiteit in de zaal was de finale van de quiz, die na de pauze was gemaakt. In deze finale streden vier groepjes tegen elkaar. In deze groepjes zat een Nederlands meisje uit onze groep, namelijk Annika. Ja hoor, dit groepje heeft gewonnen!

Hierna zat de lange dag erop en zijn we met de bus terug naar het hotel gegaan. Na een half uurtje opfrissen en uitrusten zijn we gaan eten. Deze geslaagde dag hebben we afgesloten in een café. We zijn vroeg naar huis gegaan omdat we de volgende dag op tijd naar huis gingen.

Voordat we weer naar Nederland reden zijn we Straatsburg nog even ingedoken. Hier hebben we de prachtige, 142 meter hoge, kathedraal beklommen. Zelfs de mensen met hoogtevrees zijn (met trillende benen) mee naar de top gegaan. Het uitzicht was de vele traptreden helemaal waard. Daarna zijn we echt vertrokken.

Iedereen was dood op en zocht een lekkere slaapplek op in de bus. Na een aantal uurtjes maakte we een tussenstop in Schengen. Hier zijn we eerst naar een klein museum geweest over het verdrag van Schengen. In Schengen hebben we de reis ook plechtig afgesloten, dit deden we door een slotje op te hangen en de sleutels in het water te gooien. Daarna zijn we weer in de bus gestapt en doorgereden naar Maastricht, waar we lekker bij de Mac Donalds hebben gegeten. Na het eten hoefden we nog maar een paar uurtjes te rijden voordat we weer in Nijmegen waren.

Dit was het einde van een Fantastische reis. We hebben er weer een ervaring bij! Ook kunnen wij, als toekomstige basisschool docenten, zorgen dat we de nieuwe generatie motiveren om bezig te zijn met Europa. Dit kunnen we doen door onze informatie, ervaringen en leuke verhalen te delen met onze toekomstige leerlingen. Daarnaast hebben we veel nieuwe en leuke mensen ontmoet en reis gehad die we nooit meer vergeten.