Zoeken | Site-navigatie | Extra onderdelen (sidebar)

Nationale voorleesdag 2018

28 januari 2018 door Lars Jongejan

Lars Jongejan, derdejaarsstudent Pabo

Afgelopen woensdag (24 januari) was het weer de nationale voorleesdag. Op deze dag wordt er stilgestaan bij het belang van voorlezen binnen het onderwijs. Meesters, juffen, ouders en grootouders lezen uit een boek voor terwijl een groep kinderen met open monden en grote ogen zitten te luisteren naar wat er allemaal gebeurt. Maar waarom is voorlezen nu zo belangrijk? Dit heeft verschillende redenen.

Misschien heb je het artikel gelezen van de NOS dat jongeren steeds minder lezen. Hier wordt beschreven dat 40% van de jongeren thuis nog 10 minuten een leesboek lezen (gebaseerd op cijfers uit 2016). Op de basisschool is hier gelukkig meer aandacht voor. Het lezen van boeken is niet alleen leuk, maar het is ook leerzaam!

Boeken geven je namelijk de ruimte om even te ontsnappen aan de dagelijkse sleur, net zoals series of tv maar dan net op een andere manier. Het mooie aan boeken is dat je veel meer inleving kan hebben in het personage en waar de verbeelding een vrijere loop heeft dan wanneer je bijvoorbeeld een verfilmd boek kijkt.
Daarnaast is het lezen van boeken ook goed voor de taalontwikkeling van kinderen. Elke keer als kinderen een boek lezen, komen ze in aanraking met woorden die ze nog nooit eerder zijn tegengekomen. Hierdoor wordt hun woordenschat uitgebreid.

Op de pabo wordt ons aangeleerd wat het belang is van lezen en het belang van voorlezen. In de lessen die gaan over taal wordt ons het theoretische verhaal achter het voorlezen verteld, zoals de uitbreiding van woordenschat en de taalontwikkeling. Maar je kunt veel meer met verhalen. Zo heb ik met mijn slb-klas in mijn tweede studiejaar een eigen feestdag moeten organiseren aan de hand van een kinderverhaal over een konijntje dat niet schattig wilde zijn maar juist heel stoer. We zijn toen in groepen aan de gang gegaan met elk een andere kunststroming en bij-opdrachten. Daarnaast organiseert de pabo jaarlijks voorleeswedstrijden waarbij studenten het tegen elkaar opnemen om te zien wie het beste kan voorlezen. Dit gebeurd meestal rond de kinderboekenweek. Niet alleen de HAN pabo organiseert dit, maar ook andere pabo’s in heel Nederland.

Over de nationale voorleesdag is mijn mening een beetje verdeeld. Aan de ene kant vind ik het goed dat er extra aandacht is voor het voorlezen in alle groepen, want een bovenbouw kan net zo goed genieten van een verhaal als de onderbouw. Aan de andere kant vind ik dat voorlezen binnen een klas vanzelfsprekend moet zijn. Tijdens het eten zou bijvoorbeeld een goed moment zijn of de eerste 10 minuten van de ochtend. Op deze manier hebben de kinderen een rustig opstartmoment en heb je met een spannend verhaal meteen de betrokkenheid.

Met andere woorden, blijf vooral voorlezen en laat de fantasie bij de kinderen spreken!

Reacties