Zoeken | Site-navigatie | Extra onderdelen (sidebar)

“Waarom de ALPO?” Motivatie van een eerstejaars student

6 december 2017 door Sanneke Hogendorp

Sanneke Hogendorp, eerstejaarsstudent  aan de ALPO 

Ook tijdens de opleiding laat de HAN studenten nadenken over hun studiekeuze. In het propedeutische jaar, is de ALPO verplicht om een onderwijsverhaal te schrijven. Hierbij belichten de studenten hun keuze voor de ALPO nogmaals, en kijken ze ook terug op hun eigen schooltijd. Ook ik, Sanneke Hogendorp, heb zo mijn eigen motivatie voor de ALPO nogmaals uitgebreid beschreven. Zelfs nu ik bijna mijn eerste helft van mijn eerste jaar ALPO erop heb zitten en inmiddels ook een dag per week stage loop in groep 3, is deze motivatie niet veranderd, en zelfs alleen maar toegenomen.  

Het lijkt me geweldig als ik andere toekomstige ALPO studenten kan overtuigen om de studie te kiezen. Daarom heb ik een deel uit mijn onderwijsverhaal gepakt, waarmee ik hopelijk mijn motivatie en enthousiasme voor de studie, aan de middelbare scholieren over kan brengen. Hieronder mijn motivatie:

“Ik ben altijd bezig geweest met kennis overbrengen op mensen, en met mensen betrekken bij de sociale omgeving. Dit is ook de reden geweest waarom ik uiteindelijk juf wilde worden. Dit zou er namelijk voor kunnen zorgen dat ik mijn passie voor presenteren kwijt kan, want juf zijn is constant presenteren. Daarnaast zou ik ervoor kunnen zorgen dat de kinderen in mijn klas zich wél op hun plek voelen, i.p.v. de klasgenoten die in vroegere klassen compleet buitengesloten werden. Ik word gelukkig als kinderen zich optimaal voelen, en zich optimaal kunnen ontplooien, ieder op zijn eigen manier. Om dat geluk te bereiken, moet ik juf worden. En daarom heb ik onder andere voor de ALPO gekozen.

De Pabo alleen wilde ik niet. Ik ben altijd de leerling geweest die goed kon leren, dus waarom zou ik dan vanaf het vwo naar een hbo gaan? Ik wist zeker, dat ik mezelf dan niet genoeg zou uitdagen, en ik dus ongelukkig zou worden. Daarnaast ligt mijn interesse heel erg bij de verschillen in kinderen, en de eventuele leerproblemen. Ik wilde de leraar zijn die zulke leerproblemen juist op een goede manier kon belichten, en het effectief aan kon pakken.

De ALPO sprak mij direct aan. Én die hbo-opleiding, waarbij je ook stage zou lopen, én een goed aansluitende universitaire opleiding. Juist die combinatie van praktijk en theorie sprak mij erg aan. Het daagt me uit verder te denken dan de normale taken van een leraar, waar ik erg veel voldoening uit haal. Dat verder denken lukt ook omdat je de achterliggende kennis bijgebracht krijgt op de universiteit. Dat maakt de ALPO zo ontzettend interessant. Ik kan op deze manier doen wat ik het liefste wil: kinderen proberen te begrijpen. Door die extra achtergrondinformatie van de universiteit over de ontwikkeling van kinderen, kan ik de kinderen in de praktijk beter helpen. Problemen uit de praktijk kan ik daarnaast juist weer terug meenemen naar de collegezalen, waar ik naar een verklaring kan zoeken. Ik wil graag veel begrijpen, en daarom is die combinatie tussen praktijk en theorie zo perfect. Je leert erover, je ervaart het, je koppelt het terug, en zo zet de vicieuze cirkel zich voort.”

Ik raad je van harte aan om beide open dagen te bezoeken, zowel die van de HAN als die van de Radboud Universiteit. Daarnaast geef ik je als tip mee om je motivatie voor de studie op te schrijven, net zoals ik hierboven, zodat al je meningen (en de voordelen en nadelen die je je bedenkt) op een rijtje komen te staan. Heel veel succes bij het kiezen!

Reacties

Reageer

 

*