Zoeken | Site-navigatie | Extra onderdelen (sidebar)

GamePlayGo week

2 december 2017 door Kelly Klaassen

Kelly Klaassen, tweedejaarsstudente Pabo

Een keuze maken
In de derde week van alweer ons tweede schooljaar van de Pabo, stond er een themaweek op de planning: GamePlayGo.  In de week voorafgaand aan de themaweek moesten we een keuze maken tussen onderbouw, middenbouw of bovenbouw. Omdat we allemaal al ervaring hebben opgedaan bij het jonge kind en het oude kind op stage, konden we onze keuze daar een beetje op baseren. Ik heb persoonlijk meer affiniteit met de bovenbouw dus mijn keuze was snel gemaakt. Samen met zes andere studenten waren wij het bovenbouwteam van onze klas.

De week zelf
Het doel van deze week was om een spel te ontwikkelen voor de kinderen van basisschool ‘Klein Heyendaal’. Omdat er in iedere klas drie teams waren ontstaan, was de week voor ons zelf ook in spelvorm opgezet. Het enthousiasme zat er al snel in en iedereen was ontzettend fanatiek. Op maandagochtend zijn we begonnen met het spel ’88 game’. We hebben ons opgesplitst en zijn de opdrachten gaan uitvoeren. Na het spel mochten we naar het lokaal waar we de hele week konden werken aan het ontwikkelen van ons spel. Er werd van ons verwacht dat we een onderzoekende houding hadden, dus zijn we snel gaan kijken wat precies de bedoeling was. Alles was een beetje rommelig en onduidelijk dus onze eerste dag is niet heel soepel verlopen. Gelukkig kwam daar de tweede dag al verandering in. We moesten iedere dag 2 workshops volgen en daar was weer een opdracht aan gekoppeld. Ook was er een dagopdracht. Met alle opdrachten waren punten te verdienen en we kregen iedere ochtend de tussenstand te zien. Wij hebben in ons team de taken goed en eerlijk verdeeld en dat was erg fijn. We hebben eerst bekeken wat de opdracht was en daarna zijn we in overleg gegaan wie we het beste deze opdracht konden laten doen. Terwijl 4 mensen bij de workshops waren, gingen de anderen werken aan het ontwikkelen van het spel. Dit was eigenlijk de gehele week onze manier van werken.

Ons spel
Wij hebben een spel ontwikkeld waarin de middelbare school centraal staat. Dit sluit tenslotte erg goed aan bij de belevingswereld van de kinderen. Tijdens het spelen van ons spel hebben de kinderen kennis gemaakt met de vakken van de middelbare school. Zo hadden we voor wiskunde een rekenparcours, voor biologie een dierenspel, voor NASK een proefje en voor Nederlands een letterspel. Ieder spel was te vinden op een andere plek in het gebouw. Op deze manier konden de kinderen ook kennismaken het krijgen van les op verschillende locaties. Tijdens deze week heb ik de betekenis van spel kunnen ervaren. Je kunt het op verschillende manieren inzetten en het helpt kinderen vaak om iets te kunnen leren. Denk bijvoorbeeld maar aan het maken van ezelsbruggetjes of het spelen van een spelletje als ontspanning. Ik vond het een gezellige, leerzame week!

Reacties

Reageer

 

*