Search! | Site-navigation | Extra widgets (sidebar)

Zuid-Korea: Reis naar het oosten

27 February 2018 by

Meet Maarten.
Deze oud-informatica student en Holland Scholarship winnaar, is voor zijn Studie in Zuid-Korea geweest. Daar heeft hij een blog bijgehouden hij zijn ervaringen deelt met tips en tricks als “Hoe overleef ik Zuid-Korea” en de leukste steden,  restaurants en attracties om te bezoeken.

De Zuid-Koreaanse overheid geeft scholen een bedrag om studenten de mogelijkheid te geven te reizen door Zuid-Korea en haar cultuur te ontdekken. Ik kreeg dit aanbod ook, en heb er uiteraard geen nee op gezegd. We hebben een groep van zes mensen gevormd en zijn een reis door Korea gaan plannen! Na lang overleg hadden we besloten om twee dagen(1 nacht) naar het oosten van het land te gaan om hier diverse steden te bezoeken.

Gangnam en het foodfestival

De reis begon in de Gangnam regio van Seoul om een food festival te bezoeken. Het food festival was echter meer een soort beurs, maar goed, we hebben rondgelopen en eten geprobeerd. Ook heb ik hier wat drank als souvenir voor thuis gekocht. We waren hier ongeveer een uur, omdat we daarna de bus moesten halen naar het oosten van het land.

De DMZ

De tweede stop zou de DMZ zijn. Helaas zijn we door vertraging en verkeerd plannen 10 minuten te laat aangekomen en konden we niet meer naar de DMZ. Wel hebben we nog even een foto genomen bij de ingang! We hebben besloten om rustig langs de kust naar onze derde stop te reizen. Onderweg vele mooie foto’s gemaakt en veel van de natuur gezien.

Sokcho (속초시), visrestaurants!

Aangekomen in Sokcho, een grote vissersstad aan de kust, zijn we rechtstreeks naar ons hostel gegaan.

Hier hebben we onze spullen achtergelaten en zijn we naar een visrestaurant gegaan. Het deed me een beetje denken aan mijn tijd in Noord-Korea, toen zijn we ook naar het oosten gegaan en hebben daar ook een avond vis gegeten in een vissersplaats aan de kust. Het is niet zo dat ik vis niet lekker vind, maar als ik zou moeten kiezen tussen vis en vlees dan kies ik vlees.

Hoe dan ook, met een open-mind en met de gedachte “ik ga alles proberen, want ik ben in het buitenland” zijn we rond 6 uur naar het restaurant gegaan. Hier hebben we heel veel vis gegeten en heel veel soju gedronken. Bekijk de eerste onderstaande foto. Het middelste bord. Aan jullie om te raden wat hier op het bord lag. Tip: Het zijn allemaal zeedieren.

Drie uur later, 9 uur ‘s avonds, waren wij klaar met eten. Echt kei lam zijn we naar de haven gelopen om hier siervuurwerk af te steken. Dit is een legale Koreaanse traditie, wat ook te zien was aan de vele anderen die daar vuurwerk afstaken. Op dit punt begon het ook te regenen, dus we kregen er al weer snel genoeg van. Na het afsteken van vuurwerk en het maken van wat groepsfoto’s kreeg ik honger en gingen we een tent zoeken die dumplings verkocht. Tijdens het zoeken zijn we nog even door de vismarkt gelopen, waar ze enorme krabben en de gekste vissoorten hadden. Uiteindelijk kwamen we op het idee om budae jjigae met dumplings zelf te maken in de keuken/community room van het hostel!De koks gingen meteen aan het werk en na een half uur was het eten klaar. Na te hebben gelachen en gepraat was de pan leeg, de flessen drank op en gingen we naar bed.

Goochelshow in Gangneung

Er zaten een aantal regels aan dit programma waarvan we het geld kregen, en we moesten nog één ding doen om te voldoen aan de eisen. Helaas konden we niet iets vinden wat we wilden doen, dus de twee Koreanen die mee waren gingen online kijken. Daar vonden ze een reclame voor een illusionistenshow. Leuk, dachten we, Hans Klok-stijl magie. Toen we daar aankwamen was het echter toch iets anders. Blijkbaar hadden de Koreanen verkeerd gekeken en was het een goochelshow voor kinderen rond de 10 jaar, maar dat stopte ons niet van meedoen! We kregen zelfs een supermooi tovercertificaat aan het einde van de show.

Einde van de reis

Voordat we terug gingen naar de campus zijn we nog langs een aantal tempels geweest en hebben we gegeten in een traditioneel restaurant. In dit restaurant zit je op een verwarmde vloer voor een lage tafel. Dit is handig als je een kleine Koreaan bent, maar voor iemand zoals ik die een slechte knie, rug en lange benen heeft is dit niet ideaal. Hoe los je dat op? Je benen gestrekt onder de tafel of naast de tafel leggen en snel eten! Na deze lunch en de tempels hebben we de bus naar de campus genomen en was het weekend voorbij.