HAN

Zoeken | Site-navigatie | Extra onderdelen (sidebar)

Onderzoek naar autogarage van de toekomst

6 oktober 2017 door Cynthia Hartsema

Het lectoraat Lean brengt samen met het lectoraat Automotive, beide verbonden aan de HAN,  de toekomst van de Nederlandse autogarage in kaart. Door drie ontwikkelingen: moderne autotechnologie, modernere procestechnologie en een sterk veranderende vraag van de automobilist, zal de toekomstig autogarage er radicaal anders uitzien dan de huidige. Op 20 september is het project samen met het bedrijfsleven en andere kennisinstellingen afgetrapt. Het onderzoek heeft tot doel drie verschillende toekomstbeelden te schetsen: Hoe ziet de toekomst er over een jaar of 5 uit? Wat kan er gebeuren rond 2025/2030? En wat zijn de mogelijkheden en kansen rond 2040?

Veranderende markt vraagt om andere manier van werken
De autogarage in zijn huidige vorm zal in de toekomst waarschijnlijk niet meer bestaan. Verschillende soorten onderhoud en service worden op een andere manier geleverd. Volledig elektrische voertuigen hebben tenslotte een heel ander soort onderhoud nodig dan benzine en diesel auto’s. Lease bedrijven stellen heel andere eisen aan service dan particulieren. En stel er komt een Uber-achtige aanbieder op de markt, hoe moet je dan reageren? Hoe kan Lean gewerkt kan worden bij het service verlenen om automobilisten zo veel mogelijk te ontzorgen?

Samenwerking om tot toekomstbeeld te komen
Samen met autodealers, garages, andere opleidingen (o.a. ROC Aventus) en kennisinstituten (o.a. de INNOVAM)  uit de automobielbranche zal de komende twee jaar vorm worden gegeven aan een beeld van de toekomst.

WOW-stappenplan

Studenten toetsen praktische toepasbaarheid
Eerst worden de huidige ontwikkelingen in kaart gebracht, waar een aantal scenario’s uit wordt gedestilleerd. Voor deze scenario’s gaan we onderzoeken hoe haalbaar deze zijn in de nabije en verdere toekomst. Door studenten worden praktijkopstellingen ingericht, bedrijfsmodellen uitgetest en samen met garages en dealers wordt live geëxperimenteerd met nieuwe vormen van service, onderhoud en natuurlijk de Lean-proces en -organisatieinrichting.

Meer informatie
Wilt u meer informatie over dit onderzoek? Of wilt u deelnemen?

Neem dan contact op met:
Drs. Ing. Menno Herkes, Docent, onderzoeker en projectleider
E  menno.herkes@han.nl
M +31 6  55 20 87 82

Auteur: Menno Herkes

Share

Reacties

Reageer

*