HAN

Zoeken | Site-navigatie | Extra onderdelen (sidebar)

Technologie en Samenleving

TERUGBLIK ONDERZOEKSMIDDAG

“HOE INFORMATIETECHNOLOGIE
ALLES VERANDERT”

GA NAAR DE PRESENTATIES

European Lean Educator Conference – Learning Lean / Lean Learning

14 februari 2017 door Cynthia Hartsema

Save the date
Op 8 en 9 november 2017 organiseert het HAN Lean-QRM Centrum de European Lean Educator Conference 2017 (ELEC 2017).  Deze conferentie wordt dit jaar voor de 4de keer in Europa gehouden en wij zijn trots dat de organisatie dit jaar in onze handen ligt.

Logo ELEC 2017Lean Learning / Learning Lean
Rond het thema ‘Learning Lean / Lean Learning’ zullen twee dagen lang key note sprekers een bijdrage leveren, aangevuld met diverse paralelsessies rond onderzoeksresultaten, workshops in gamesetting et cetera. De dagen voorafgaand en na de conferentie zijn gevuld met enkele inhoudelijke workshops waarvoor geïnteresseerden zich facultatief kunnen aanmelden.

Call for papers
Wij nodigen u uit om te reageren op de Call for Papers. U kunt een samenvatting van 200 tot 400 woorden van uw onderzoeksrapport sturen aan elec@han.nl. Geef hierin duidelijk aan rond welk onderzoeksthema u een presentatie /workshop wilt verzorgen. Wij ontvangen uw bijdrage graag in het Engels en uiterlijk op 30 april 2017. Na een aantal reviewrondes krijgt u uiterlijk 30 juni bericht of uw paper is geaccepteerd.

Key note sprekers
Enkele sprekers die wij inmiddels hebben vastgelegd zijn Daniela Kudernatsch, John Bicheno en Karyn Ross.

Meer informatie
Aanvullende informatie delen wij binnenkort via onze website en in onze nieuwsbrief.
Bezoek voor meer informatie over voorgaande ELEC conferenties http://www.lean-educator.eu/.

Share

Doorlooptijd nakijkproces van tentamens WCP verkort van 15 naar 2 dagen

14 februari 2017 door Cynthia Hartsema

De minor World Class Performance (WCP) had voor drie jaar terug grote moeite om het tentamen tijdig nagekeken te hebben binnen de door de HAN toegestane 15 dagen. Reden voor het Lectoraat Lean / HAN Lean-QRM Centrum om na te denken over mogelijkheden om de doorlooptijd van het nakijken te verkorten.
Een student weet zijn toetsresultaten het liefst zo snel mogelijk. Daarnaast zorgt het snel krijgen van feedback op de toets voor een snellere leercurve bij de studenten. Laat de feedback te lang op zich wachten dan is het voor studenten lastiger om inzicht te krijgen in de gemaakte fouten (Brown, 2001).

De uitgangssituatie
Bij de minor WCP was tot drie jaar geleden veel kunst en vliegwerk nodig om binnen de toegestane 15 dagen het

Docenten minor WCP kijken gezamenlijk het tentamen na

Gezamenlijke nakijksessie docenten WCP

tentamen nagekeken te hebben. Complicerende factor hierbij was dat het tentamen van de minor WCP een omvangrijke toets is waar zes docenten betrokken zijn bij het onderwijs. Reden om na te denken hoe de doorlooptijd verkort kon worden. We stelden ons zelf ten doel om het nakijken binnen 2 dagen afgerond te hebben.

 

Ingrepen in het nakijkproces
Daarvoor is het nakijkproces eens nader bekeken, waarbij bleek dat een aantal relatief simpele ingrepen een bijzonder groot verschil kunnen maken:

  • plan de nakijktijd gewoon in de agenda;
  • kijk gezamenlijk na;
  • doe dit in korte sprints van een half uur gevolgd door een korte evaluatie.

 

Resultaten boven verwachting
De resultaten zijn boven verwachting. Voor het in het artikel* beschreven tentamen van 1 november 2016 was de doorlooptijd zelfs 19 uur. Het nakijken wordt er voor de docenten bovendien leuker van en de studenten worden sneller voorzien van hun resultaten.

 

 

Meer informatie
Gerlinde Oversluizen schreef het artikel ‘Verkorten van doorlooptijd van tentamen nakijkproces’ naar aanleiding van een onderzoek dat zij en haar collega-docenten intern uitvoerden naar het nakijkproces van het tentamen van de minor WCP. U kunt dit downloaden via de link onderaan dit bericht.

U kunt voor meer informatie ook contact opnemen met:
Gerlinde Oversluizen, docent, onderzoeker en projectleider Minor Lean / WCP
06-55208804

*Het artikel dat Gerlinde Oversluizen schreef naar aanleiding van een interne evaluatie en onderzoek kunt u hier downloaden.

Share

Vier nieuwe partners HAN Lean-QRM Centrum

13 februari 2017 door Cynthia Hartsema

Het HAN Lean-QRM centrum wil een partner zijn voor bedrijven (uit de regio) en hen helpen in hun ontwikkeling naar een continu verbeterende organisatie. We verwelkomen de volgende vier nieuwe partners:

EPR PartnerLogo EPR Partner
EPR produceert klantspecifieke high-end elektronica modules en systemen waarbij EPR voor hoge kwaliteit met een snelle en toegewijde serviceverlening staat.
https://www.eprpartner.com/

Kinkelder metal solutions BVLogo Kinkelder metal solutions
Kinkelder Metal Solutions is een familiebedrijf dat plaatwerk metaalproducten en samenstellingen op maat levert. Naast onderdelen, prototypes of series voor machinebouwers produceert Kinkelder Metal Solutions ook voor bedrijven uit de automotive branche, de bouw en de agrarische sector. Flexibiliteit en korte levertijden zijn belangrijke kenmerken van het bedrijf.

http://kinkeldermetal.nl/

Heating Group International Logo Heating Group International
Heating Group International garandeert altijd de juiste temperatuur door middel van elektrische verwarming. Het is de expertise van engineering tot en met inbedrijfstelling die het verschil maakt tussen een product en een oplossing. Met een betrouwbare verwarming garandeert Heating Group International de continuïteit van uw processen.
http://www.heatinggroup.eu/

Kemetyl Logo Kemetyl Professional
Kemetyl Professional is Europa’s grootste producent en distributeur van reinigings- en onderhoudsproducten voor de (auto)industrie. Het leveren van kwalitatief hoogwaardige producten op een milieuvriendelijke manier is een van de belangrijkste doelen.
https://www.kemetyl.nl/

Samenwerking met het HAN Lean-QRM centrum
Het HAN Lean-QRM Centrum kan ook uw bedrijf verder helpen op het gebied van Lean en QRM.
Kiest u voor partnerschap? Dan betekent dit dat wij u:

  • begeleiden en samen met u de route die u aflegt evalueren;
  • regelmatig een spiegel voorhouden van wat goed gaat en wat minder goed gaat;
  • kennis- en trainingsbijeenkomsten aanbieden;
  • in contact brengen met andere organisaties die ervaring hebben met continu verbeterpraktijken en/of worstelen met dezelfde problemen;
  • ondersteunen bij het ontwikkelen en implementeren van concrete verbeteringen.

 

Voor meer informatie over de voordelen van partnerschap kunt u contact opnemen met:

Stef Tiggeloven, coördinator van het HAN Lean-QRM Centrum
06-83996291

Share