HAN

Zoeken | Site-navigatie | Extra onderdelen (sidebar)

Primeur!

4 april 2012 door Bram van Eijsden

In één van mijn vorige blogs vertelde ik over het project dat wij met de HTS Autotechniek-klas hebben gedaan over de marktintroductie van de Tesla Model S. Gisteren was het dan zover!

28 maart kon ik ook nog een primeur meepakken! Ik was op de CEVITTS beurs in de RAI, toen ik plotseling een berichtje op Twitter voorbij zag komen dat er een Pre-intro van de Tesla Model S bij het Elektrisch Vervoer Centrum in Rotterdam zou zijn. Dit is de auto waar ik al ruim een jaar op wacht om in het echt te zien. Zoals ik in een eerder blog al vertelde, hebben we op de HTS een project gedaan om de marktintroductie van deze auto voor te bereiden. En nu was het dus zover! Ik heb me geen moment bedacht en ben direct naar Rotterdam gereisd, waar ik 1,5 uur na de intro aankwam, maar waar de auto gelukkig nog wel stond. Het werd een latertje, maar was zeker de moeite waard!

Pre-intro Tesla Model S in Rotterdam

Daarnaast vertelde ik eerder over de opening van het 1.000e oplaadpunt. Inmiddels zijn er al weer 300 bijgekomen! Vooral in Arnhem, ‘mijn’ stad, gaat het goed. Daar staan nu zo’n 20 oplaadpunten voor elektrische auto’s, en dan die op de HAN nog niet meegeteldOok de elektrische auto is een steeds meer geziene gast op ‘s Neerlands wegen. Vooral de Opel Ampera en de Nissan Leaf doen het goed, in tegenstelling tot wat veel media laten horen. Bijzonder, hoe media elkaar kunnen tegenspreken. Waarschijnlijk heeft dat ook te maken met het verschil tussen Nederland en de VS. In de VS valt de verkoop van elektrische auto’s serieus tegen. Niet vreemd ook, de actieradius speelt daar een nog (veel) grotere rol. In Nederland zitten er dusdanig veel financiële voordelen aan elektrisch rijden, dat veel mensen de nadelen van de laadtijd en beperkte actieradius toch voor lief nemen

Afstudeeropdracht
Onlangs had ik een voortgangsgesprek met mijn afstudeerdocent. We concludeerden dat de afstudeerperiode erg kort is. Een project dat eind januari begint en eigenlijk begin mei al klaar is, is een zeldzaam fenomeen bij veel bedrijven. Dit betekent dat ik het onderzoek snel moet afsluiten en aan de rapportage moet beginnen. In de wereld van elektrisch vervoer is dat vrij lastig, omdat de ontwikkelingen zo snel gaan. Wat deze week wordt geschreven, kan volgende week al weer verouderd zijn. Toch is het belangrijk de periode te ‘bevriezen’, en het onderzoek af te sluiten. Mijn begeleider zei het mooi met de woorden: ‘anders schrijf je in een richting, waar je denkproces nog niet is’. Het is dus verstandig om een onderzoek te laten bezinken, er vanaf verschillende invalshoeken naar te kijken, en dan pas conclusies te trekken.

Renault Workshops
Onlangs was er ook weer een workshop bij Renault in Parijs. In deze workshops worden de eisen die Renault heeft op het gebied van elektrisch laden besproken. De workshop was dit keer in het Renault Technocentre, het echte testcentrum van Renault. Enorm streng beveiligd, overal auto’s die beplakt waren met de bekende geel-zwarte crashstickers of camouflagestickers. Het Technocentre is zo groot, dat er verschillende restaurants en zelfs een kapper zitten. Ik heb er voor het eerst de Renault Twizy van dichtbij gezien, zoals te zien is op onderstaand foto. De Renault Twizy is een klein stads’autootje’ dat in twee versies verkrijgbaar is: eentje die 45 km/u gaat en eentje die 75 km/u gaat. Voor de 45-versie heb je geen rijbewijs nodig; een bromfietscertificaat is voldoende. Ik was al een tijdje fan van dit karretje, omdat het een lekker gewaagd en futuristisch ontwerp is.

Renault Twizy

Tests
Naast de workshop in Parijs gaat ook het testen van elektrische auto’s gewoon door. Af en toe hebben auto’s laadproblemen, en dan moet er een oplossing worden gezocht, soms aan de paalkant, soms aan de autokant. Het risico van een aanpassing aan de paalkant is, dat andere elektrische auto’s dan op hun beurt laadproblemen ondervinden. Het is een proces waarin veel afwegingen moeten worden gemaakt, vooral wanneer autofabrikanten de norm op een verkeerde manier implementeren. Wat is het moeilijk om veranderingen teweeg te brengen bij zulke grote bedrijven

Tenslotte…
Het bevalt goed om af te studeren bij een bedrijf dat bezig is met de toekomst, elektrisch rijden. Ook het idee om in juni student-af te zijn, begint te wennen. Het wordt wel hoog tijd om na te denken over mijn persoonlijke toekomst. Ik wil graag door in elektrisch vervoer, maar mijn stagebedrijf is een tijdelijke stichting. Misschien zijn er mogelijkheden bij de netbeheerders, Liander of Enexis. Misschien zijn er mogelijkheden bij andere bedrijven die zich bezighouden met EV. Hoe dan ook, nu is de tijd om te oriënteren

TIP voor alle studenten die ook bezig zijn met hun opleiding: het is zeer aan te raden om je persoonlijke netwerk goed geregeld te hebben, bijvoorbeeld via Linkedin. Ook als je op beurzen visitekaartjes krijgt, kun je deze het beste goed bewaren. Je weet nooit wanneer ze nog van pas komen! Je komt vaak verder door mensen direct te benaderen die je al eens hebt ontmoet, dan via een receptioniste iemand te pakken proberen te krijgen. De volgende keer zal ik wat meer over netwerken en social media vertellen.

LinkedInShare
avatar

Artikel geschreven door Bram van Eijsden.

Reacties

Reageer