HAN

Zoeken | Site-navigatie | Extra onderdelen (sidebar)

Blog van Jelmer Weel over de masterclass “Tijdelijk studeren in het buitenland” – studenten Ergotherapie

15 maart 2017 door Administrator

Voor je studie naar het buitenland gaan, kan als student erg verleidelijk zijn. Eén van de grootste pluspunten aan het studeren in het buitenland is de fantastische ervaring die je opdoet. Je gaat in een team naar een andere cultuur en je probeert daar de mensen zo goed mogelijk te helpen. Ook zal er tijd zijn om het land te verkennen en veel te reizen. Ondanks al deze voordelen weet elke student, waaronder ik, dat er bij zo’n stage in het buitenland veel meer komt kijken dan dat je in eerste instantie zou denken. Met deze masterclass zijn we ingegaan op deze dingen en hebben de vier studenten hun verhaal verteld over hun reis.

Als eerste gingen we samen met de groep een mindmap maken over het onderwerp ‘stage in het buitenland’. Al gauw kwamen we op een uitgebreid beeld hierover. Met deelonderwerpen als wat je mee moet nemen, wat je van tevoren moet doen, attitude, etc. Het plannen van de reis is naast dat het veel tijd vraagt ook erg prijzig. Het vliegticket, visum, vaccinaties, verblijf, onverwachte kosten, etc. zullen allemaal betaald moeten worden. Dit is denk ik het grootste nadelige aan een stage volgen in het buitenland.

Verder werd er tijdens de masterclass gepraat over de twee verschillende stages die waren gelopen door de vierdejaars ergotherapeuten. De twee stages werden gelopen in Bali en Sri Lanka. Overeenkomstige conclusies van deze stages waren voornamelijk dat je nooit kan verwachten hoe de stage gaat lopen. Je bent erg afhankelijk van de situatie daar. Het kan zijn dat hulpvragenden geen of beperkt Engels kunnen en hierdoor kan de communicatie erg lastig zijn. Creativiteit is daarom erg van belang. Behandelingen die gebruik maken van visuele methoden zijn dan ook zeker van grote waarde wanneer er sprake is van een taalbarrière. Creatieve methodes zijn ook toegepast tijdens de buitenlandse stages van de vierdejaars ergotherapeuten. Deze methodes werden in Sri Lanka gebruikt bij het meisjestehuis om een re-integratieprogramma te maken zodat de meisjes weten wat ze moeten doen wanneer zij uit het tehuis gaan. Dit is belangrijk, want anders worden deze meisjes zonder enige ervaring op hun 18e of zelfs 16e levensjaar zo buiten het tehuis gezet. Deze meisjes hebben dan geen toekomst en kunnen zelfs in de prostitutie belanden. De ergotherapeut helpt deze meisjes om doelen op te stellen en vooruit te denken. De ergotherapeut gaat samen met de hulpvragende na welke stappen er gezet moeten worden om hun doelen te bereiken en wat te maken van hun toekomst.

Wat ik heb geleerd van deze masterclass is dat je je nooit helemaal kan voorbereiden op wat er tijdens je stage op je af zal komen. Tijdens je stage kan het best voorkomen dat hulpvragenden hun afspraken niet nakomen. Daarom moet je altijd een plan B hebben om toch niet te ver achter te lopen op de planning om zo je gemaakte doelen te behalen. Gelukkig ga je in een team daarheen en heb je veel aan elkaar. Samen ondernemen zorgt er ook voor dat je eigenschappen leert die je in je beroepscarrière nodig ga hebben. Voorafgaand aan zo’n buitenlandse stage zit veel planning en voorbereidingen. Dit vraagt ook veel van de student om dit goed te laten verlopen. Voorbeelden kunnen zijn als: een taalcursus, verdieping in het land, downloaden of kopieën maken van belangrijke bestanden, etc. De stages die de HAN aanbiedt aan zijn studenten zal zorgen voor een onvergetelijke ervaring met ups en downs. Maar vooral, en dat werd ook herhaaldelijk gezegd, geniet van de stage en de prachtige omgeving.

Reacties

Reageer

*