HAN

Zoeken | Site-navigatie | Extra onderdelen (sidebar)

Praktijkhuis

Het Praktijkhuis bruist!

Dit weblog gaat over het Praktijkhuis, de plek waar studenten van de paramedische en verpleegkundige opleidingen in reallife situaties hun vaardigheden trainen.
Kernbegrippen zijn: elkaar ontmoeten (studenten-docenten-werkveld), voor & door studenten en multidisciplinair werken (casuïstiek, activiteiten).

Verken het Praktijkhuis en zie hoe toekomstige zorgprofessionals worden opgeleid. Of blog je mee?

Blog van Jelmer Weel over de masterclass “Tijdelijk studeren in het buitenland” – studenten Ergotherapie

15 maart 2017 door Administrator

Voor je studie naar het buitenland gaan, kan als student erg verleidelijk zijn. Eén van de grootste pluspunten aan het studeren in het buitenland is de fantastische ervaring die je opdoet. Je gaat in een team naar een andere cultuur en je probeert daar de mensen zo goed mogelijk te helpen. Ook zal er tijd zijn om het land te verkennen en veel te reizen. Ondanks al deze voordelen weet elke student, waaronder ik, dat er bij zo’n stage in het buitenland veel meer komt kijken dan dat je in eerste instantie zou denken. Met deze masterclass zijn we ingegaan op deze dingen en hebben de vier studenten hun verhaal verteld over hun reis. Lees verder

Blog van Merel Bergevoet over de masterclass “Agressie in de zorg” – Mathilde Bos

15 maart 2017 door Administrator

Op donderdag 16 februari werd er een masterclass agressie in de zorg gegeven door Mathilde Bos. Tijdens dit college werd er verteld over de verschillende vormen van agressie waar je in de zorg mee te maken kan krijgen en hoe je hier het best op kan reageren. In alle sectoren binnen de zorg kun je te maken krijgen met agressie. Jaarlijks krijgen 2 op de 10 mensen binnen de zorg te maken met verbale agressie en 1,5 op de 10 mensen zelfs met fysieke agressie. Hieronder vallen de volgende vier soorten: frustratie agressie, deze komt veel voor in de zorg. Mensen voelen zich bijvoorbeeld niet begrepen of juist vergeten. In dit soort situaties reageren mensen vanuit hun gevoel, wanneer je te maken krijgt met deze vorm van agressie kun je het beste water zijn. Dat wil zeggen dat je laat merken dat je het gevoel begrijpt en ook ziet waar het mis is gegaan, waarom iemand gefrustreerd is geraakt. Door je op deze manier op te stellen en soms je excuus ergens voor aan te bieden, voelen mensen zich gehoord en zal de agressie afnemen. Lees verder

Blog van Vivian Bonants over de masterclass “Agressie in de zorg” – Mathilde Bos

15 maart 2017 door Administrator

‘Agressie, niks bijzonders’ aldus Mathilde Bos, verpleegkundige in de GGZ, docent Verpleegkunde en verzorgt tevens verschillende lezingen, trainingen en bijscholingen met vandaag op het programma een masterclass ‘Agressie in de zorg’ te HAN Nijmegen. Het doel deze masterclass is het leren herkennen van verschillende soorten agressie en weten hoe je hiermee om moet gaan. Ongeveer 40% van de zorgverleners heeft te maken gehad met verbale agressie. 10% van de zorgverleners ervaart fysieke agressie waaronder duwen, slaan, vastgrijpen en verwonden. In de masterclass komt het rots en water-concept aan de orde. Een ‘rots’ confronteert, deze persoon kan gekenmerkt worden als onverzettelijk, autonoom, vasthoudend en stelt grenzen. ‘Water’ daarentegen de-escaleert, staat voor een flexibel persoon, welke samen kan onderhandelen, toont begrip en is meegaand. Lees verder

Blog van Femke van Wezel over de masterclass “Agressie in de zorg” – Mathilde Bos

15 maart 2017 door Administrator

Donderdag 16 februari was het zo ver, de masterclass over agressie in de zorg. Agressie is overal en steeds meer mensen krijgen er mee te maken. Om deze reden had ik me ingeschreven voor deze masterclass. De masterclass werd gestart met een situatie waarin een agressieve reactie zou kunnen voorkomen met als uiteindelijke vraag: ‘hoe zou jij in deze situatie reageren’. De aandacht was hierdoor direct getrokken. Tijdens de masterclass werd er door middel van afwisseling tussen theorie, voorbeelden en bijpassende filmpjes uitleg gegeven over het begrip agressie en welke vormen er zijn. In totaal zijn er 4 soorten agressie: frustratie agressie, instrumentele agressie, seksuele intimidatie en willekeurige agressie. Wat ik meteen leerde is dat elke soort agressie ergens anders uit voort komt en vaak niet op jou als persoon zelf gericht is. Wat ik erg mooi vond is dat mevrouw Bos, zij verzorgde de masterclass, de reactie die je kan geven vergeleek met ROTS en WATER. Denk bij rots aan, sterk in je schoenen staan, zeker zijn en (foutief) gedrag benoemen. Water is in vergelijking wat subtieler, aangeven dat de ander gelijk heeft, excuses aanbieden en jezelf open stellen. Lees verder

Blog van Karin Wirht over de masterclass ‘Hoe stel ik een onderzoeksrapport op’ – Mariëlle van Egmond en Nienke Moor

8 februari 2017 door Administrator

Deze masterclass ging over het opstellen en maken van een onderzoeksrapport. De twee sprekers hebben hun presentatie gesplitst in twee delen.
Deel 1: het belang van een rapportage & inhoud van het rapport.
Deel 2: Data; weergave en interpretatie van de onderzoeksresultaten en als einde algemene schrijftips.
Deze masterclass dient heel goed voor het opfrissen van kennis en legt een goede basis voor het opstellen van een onderzoeksrapport. De onderzoekers hebben goede voorbeelden gegeven voor hun uitleg van de verschillende onderdelen. Zij hebben het inhoudelijk gehad over de “onderzoekscyclus” en als hulpmiddel kregen wij een zelfgemaakt “geraamte van een onderzoeksrapport”. De uitleg was heel duidelijk en aan de hand van verschillende leuke voorbeelden hebben de onderzoekers ons actief mee laten denken over de verschillende onderdelen van een onderzoekrapport. Hierdoor raakten wij geïnteresseerd in het opstellen van een onderzoekrapport. Lees verder

Blog van Kevin Lieftink over de masterclass ‘Hoe stel ik een onderzoeksrapport op’ – Nienke Moor en Mariëlle van Egmond

8 februari 2017 door Administrator

De masterclass werd gegeven door twee dames. Mariëlle (antropoloog) en Nienke (socioloog). Zij doen op de HAN in Arnhem onderzoek naar onderwerpen die gerelateerd zijn naar bouwkunde en gezondheid. ‘Hoe kan de gebouwde omgeving, gezondheid van mensen bevorderen/ verbeteren?’ en op sociologisch gebied ‘De invloed van gebouwen op sociale interactie’. Begon met een korte uitleg van wat onderzoek doen en een rapport erover schrijven betekend. Tijdens deze opening werd uitgelegd waarom onderzoek wordt gedaan, dit is voor kennisvermeerdering, toetsing en innoveren. Er werd uitgelegd en gevraagd naar wat de argumentatie kan zijn voor het doen van onderzoek. Lees verder

Blog van Lisa Kersten over de workshop ‘meditatie voor studenten’ – Hans Wanningen

8 februari 2017 door Administrator

Op woensdag 11 januari 2017 vond er een workshop mediteren voor studenten plaats. Een geringe groep van 25 studenten waaronder 1 mannelijke student ging op een matje op de grond zitten. Een klein rond kussentje en een matje zorgden voor een eerste indruk. Tegenover ons zat een man eveneens op een matje met een kussentje. Mediteren, wat houdt het in? Wat zijn de voordelen en misschien ook nadelen van deze activiteit. Een uitleg over het voorafgaande is verteld door Hans Wanningen. Een man die veel ervaring met mediteren heeft. Voorafgaand van de workshop wil Hans duidelijk maken dat hij zelf een ontzettend nuchtere persoon is. Wat maakt dat hij niet te bespotten was op een enkele zweverige zin, net zoals hij beloofd had. Lees verder

Blog van Danique Kouwen over de workshop ‘meditatie voor studenten’ – Hans Wanningen

8 februari 2017 door Administrator

Op 11 januari 2017 vond om 14.45 de workshop meditatie voor studenten plaats. Deze werd gegeven door Hans Wanningen. Een ervaren meditant die onder andere een boek heeft geschreven over meditatie. Hij noemde zichzelf de meest nuchtere meditant in Nederland. De eerste vraag die toen in mij opkwam was; ‘kan je als meditant ook een nuchter persoon zijn dan?’ Daar heb ik tijdens deze workshop antwoord op gevonden. Lees verder