HAN

Zoeken | Site-navigatie | Extra onderdelen (sidebar)

Van Opleidingskunde student naar Award winnaar

29 juni 2017 door Francois Walgering

François Walgering is alumnus Opleidingskunde en oprichter en eigenaar van MOOCFactory.

Een paar weken geleden ging de telefoon: ‘Dag François, je bent genomineerd voor de Learning Innovation of the Year award.’ Ik wist helemaal niet dat ik meedeed. Professionals uit het werkveld hebben mij genomineerd en uiteindelijk zat ik bij de laatste vijf. De avond van de uitreiking was ik al op het 227 Learning Innovation Event in Woudenberg om een presentatie te geven. Uiteindelijk besloot de jury dat ik met de eerste award naar huis ging. Ontzettend leuk, een beetje bizar en een enorme eer.

Hoe het allemaal begon
Lang, lang geleden, ver voor MOOCFactory en mijn opleiding aan de HAN, kreeg ik voor het eerst de verantwoordelijkheid om mensen iets te leren. Ik werkte bij Defensie en leidde de mannen op bij de Special Boat Service (SBS). Toen dacht ik: dit is gaaf. Daarna mocht ik binnen het Korps Commandotroepen doorgaan met opleiden en ontwikkelen, bijvoorbeeld op het gebied van wapens en tactieken. Ik werd instructeur op het International Special Training Center in Zuid-Duitsland en gaf les in sniper- en survivaltechnieken en -tactieken. Steeds meer begon ik me te interesseren in de wereld van learning en development.

KCT en KMS
Kort daarna verhuisde ik van het Korps Commandotroepen naar de Koninklijke Militaire School, had ik ruimte om een opleiding te gaan volgen. Ik werd verantwoordelijk voor het opleiden en ontwikkelen van leidinggevenden binnen Defensie. Op de KMS kon ik werk goed combineren met school. Ik koos voor de deeltijdopleiding Opleidingskunde aan de HAN (de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen). Dankzij de opleiding heb ik me kunnen focussen op learning en ontwikkelen, het vakgebied waar mijn passie steeds meer kwam te liggen.

Opleidingskunde aan de HAN
Fanatiek in wat ik doe, ben ik altijd al geweest. De opleiding kon me niet snel genoeg gaan en toch was ik steeds verbaasd over wat ik in een maand tijd had bijgeleerd. Het absorberen van al die kennis vond ik fantastisch. Ergens helemaal induiken. De projecten waren praktijkgericht en docenten lieten me verder en dieper nadenken over het vak. En de minor E-HRD (electronic human resource development) gaf de doorslag: daar wilde ik in verder. E-learning, digitale leeromgevingen, leerpaden binnen bedrijven en organisaties ontwikkelen.

Veiligheid en vakmanschap
Binnen twee jaar had ik mijn diploma op zak en kreeg ik bij Defensie de mogelijkheid om me bezig te houden als opleidingskundige met veiligheid en vakmanschap. Met een team van twaalf man ontwikkelde ik opleidingen voor 38 roc’s en hield me bezig met het implementeren van serious gaming binnen die opleidingen. Ik had veel vrijheid, kon helemaal losgaan en heb in die periode ontzettend veel geleerd. Op basis van de verschillende ideeën over opleiden binnen Defensie, creëerde ik één centrale visie. Vervolgens moest die visie weer gekoppeld worden aan de ideeën van de roc’s en het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap. Een enorme uitdaging.

Het begin van MOOCFactory
Nadat het project werd geborgd binnen de staande organisatie en de roc’s, hield mijn functie op te bestaan. Ik kon twee dingen doen: een nieuw project oppakken binnen Defensie, of mijn eigen bedrijf starten. Toen kwam ik Jos Maassen tegen, die ook met een project binnen Defensie bezig was. Het klikte. We waren allebei enthousiast over de mogelijkheden van digitaal en sociaal leren. We vlogen naar Oxford, spraken Ben Betts (Curatr) en besloten het Curatr-platform voor MOOCFactory in te zetten. Op de terugweg bedachten we de naam en het logo en inmiddels zijn we drie jaar verder.

De golf creëren
Jos zei ooit: ‘we willen mooie en leuke dingen doen binnen learning & development. Niet voorop de golf zitten, maar zelf de golf creëren.’ Toen ik de Learning Innovation of the Year award won, was dat een prachtige bevestiging van die gedachte. De jury noemde me gedurfd, vernieuwend en verbindend. Volgens jurylid Jan Rijken (Crossknowledge) hebben we met MOOCFactory een beweging in gang gezet op het gebied van innovaties binnen HRD en L&D van het bedrijfsleven. En daar zijn we trots op.

Werk aan de winkel
De impact die het nieuwe leren heeft binnen bedrijven en organisaties, is groot. We hebben 25 MOOC’s ontwikkeld, organiseren events en we proberen op veel plekken ons gezicht te laten zien. De komende tijd zetten we in op learning analytics. Jos en ik willen echt begrijpen hoe mensen leren, zodat we uiteindelijk kunnen bijdragen aan het Next Gen Learning Ecoystem: persoonlijk, sociaal en meetbaar leren. Het leren van de toekomst!

website, facebook en twitter Opleidingskunde
Studio L&D

Share

Reacties

Reageer

*