Zoeken | Site-navigatie | Extra onderdelen (sidebar)

Conferentiebezoek Learning Technologies 2017, Londen: deel 1

6 februari 2017 door Petra Peeters

Petra Peeters is docent bij Opleidingskunde en bracht 1 en 2 februari een bezoek aan de conferentie Learning Technologies 2017 in Londen.

Elk jaar vindt in Londen de Learning Technologies Conference plaats, de grootste Europese conferentie op L&D gebied. Er is veel aandacht voor nieuwe technologie op zowel de Conference als de (gratis toegankelijke) Exhibition, maar de aandacht verbreedt zich steeds meer, naar onder andere leiderschapsontwikkeling, learning design, social learning en thema’s als 70-20-10.

Sinds een jaar of vier neemt onder de bezielende coördinatie van Ger Driesen en de NVO2 een Nederlands-Belgische delegatie deel. Docent Opleidingskunde Marlo Kengen en ik pionierden mee in de eerste delegatie, die bestond uit een mens of 8, inmiddels is de groep uitgedijd tot 40 personen. Een bijzondere ervaring is dat netwerken met landgenoten over de grens minstens zo goed lukt als ‘thuis’.
Bijzonder is ook dat veel mensen die ik spreek spontaan aanbieden eens een keer iets te komen doen voor/bij Opleidingskunde. In de trein van het vliegveld naar Londen leer ik Henk kennen, die geavanceerde Performance Support systemen verkoopt vanuit een opleidingskundig perspectief en daar graag iets over komt laten zien, en Moniek die e-learning ontwerpt met Articulate Storyline en ook mogelijkheden voor studenten ziet. Zo gaat het de dagen daarna door. Goed dat we Studio L&D hebben om deze werkveld-steun tot zijn recht te laten komen!

De eerste key-note spreker is Thimon de Jong, hij spreekt over ‘Living and learning in the connected society’. Hij laat ons zien hoe ver connectedness en gebruik van beschikbare data kunnen gaan via de site Crystalknows. Die analyseert op basis van rondzwervende data op internet hoe je in elkaar zit. Van daar uit krijgen gebruikers van de dienst tips over hoe ze het best met je om kunnen gaan. Je kunt Crystalknows als plugin toevoegen aan LinkedIn. Hier vind je een verslag van iemand die dat testte, mij gaat dit te ver.
Het punt van Thimon was dat we, als we op internet zijn, verwachten dat we gekend worden en dat data die er over ons zijn op een slimme manier gebruikt worden. Zodat je niet maandenlang aanbiedingen krijgt voor nieuwe ski’s of een tripje naar Berlijn terwijl je die ski’s al hebt gekocht dan wel al weer terug bent van je tripje naar Berlijn. Hij stelt dat onze behoefte aan privacy snel afneemt als dat voordeel oplevert. Van de andere kant stelt hij ook dat het belangrijk is een ‘digital balance’ te vinden en niet voor alles op internet af te gaan, met als voorbeeld dit filmpje.

Hij gaat over op het onderwerp ‘trust’, vertrouwen. Hij laat zien dat er een verandering optreedt van vertrouwen in het formele en institutionele naar vertrouwen in het informele en persoonlijke, gevangen in het plaatje hiernaast. Volgens hem is het daarom van belang dat organisaties mensen op een persoonlijke, informele manier leren werken met elkaar en met klanten.

Ook innovatie en betrokkenheid ontstaan pas in een sfeer van vertrouwen. Voor organisaties is het zaak het vertrouwen van hun medewerkers te koesteren. Meer lezen? Hierbij het artikel The Neuroscience of Trust.

De tweede spreker die ik bezoek, Julian Stodd (prachtige blogpagina, echt even kijken!), sluit naadloos aan op Thimon, zijn thema is ‘in search of engagement: motivation, trust and reward’. Hij doet momenteel een groot onderzoek naar wat ‘vertrouwen’ is en betekent voor mensen in organisaties en dezelfde thema’s komen terug: mensen hebben sterke behoefte aan verbinding met anderen, aan vrijheid in de manier waarop en de tools waarmee ze mogen werken en aan waardering.

Tijdens de lange lunchpauze klets ik met landgenoten, wissel ervaringen uit met wie er maar toevallig langsloopt en waag ik me op de beurs. Dat is een ware heksenketel: honderden stands, vele honderden dwalende bezoekers zorgen voor hitte en lawaai. Ik kijk waar ik morgen moet zijn en ben er snel weer weg.

De eerste spreker van de middag is voor mij Richard Jacobs van Yes, indeed, die belooft te spreken over ‘successful online learning by tapping into what makes us human’. Een collega van hem zit achter me en belooft me voor aanvang dat het zal gaan over werkelijke verandering door te werken vanuit purpose, drive en ethics, dat klinkt veelbelovend. Yes, indeed voert large scale transformation programs door via ‘the language of effectiveness’. Deze taal spreekt Richard vanmiddag helaas niet. Er is geen touw vast te knopen aan zijn reclame-praatje. Vragen worden vreemd afgekapt. Om me heen voel ik de zaal inzakken en zie ik mensen in hun telefoon duiken. Richard’s grapjes vallen dood. Het is een lange zit. Na de sessie spreek ik verschillende mensen die proberen betekenis te geven aan wat ze gehoord hebben (ik ben daarvoor te ver afgehaakt), dat wil niet echt lukken. Tja, kan gebeuren, een mindere sessie.

In de pauze loop ik Jos Arets tegen het lijf. Hij stelt me snel voor aan Harold Jarche en belooft dat hij met hem langs zal komen bij Opleidingskunde als Harold binnenkort in Nederland is. Ik zie lichte verbijstering op Harold’s gezicht als hij hoort dat hij cadeautjes gaat uitdelen aan iemand die hij twee milliseconden geleden voor het eerst de hand geschud heeft. En weg zijn ze al weer, mij licht verward achterlatend. Harold staat hoog op mijn lijstje van mensen die ik wilde ontmoeten: op dag 2 wil ik zijn sessie volgen en zit ik in een besloten sessie met hem. Wel raar dat ik hem nu plotseling ‘ken’…

Voor de laatste sessie van vandaag sluit ik aan bij Clive Sheperd, die spreekt over ‘the vital role of the internal consultant in a blended strategy’. Dat klinkt als relevant voor Opleidingskunde! Hij start met aan te geven wat er verandert in de wereld van L&D:

  1. Van leer-events naar leerprocessen: niet meer denken in termen van eenmalige leerevents maar het hele leerproces doordenken en vormgeven
  2. Van (enkel) face-to-face naar (ook) afstandsleren
  3. Van afhankelijke learner naar onafhankelijke learner: de lerende is veel minder afhankelijk van L&D als kennisaandrager en zal zijn eigen pad kiezen als dat handiger lijkt: bijna alle materiaal kan zij ook zelf vinden.
  4. Van same time naar own time: lerende kan en wil zelf bepalen wanneer, waar en hoe te leren.

Dit zijn niet per se nieuwe ontwikkelingen maar wel ontwikkelingen die zich verder doorzetten en die vragen om de volgende rollen van de L&D-er.

In Interacting with stakeholders zien we de rol van Adviseur terug: dit is volgens Clive de belangrijkste rol van de L&D-professional, met de kwaliteit van deze rol staat of valt de effectiviteit van de andere rollen.

De rol van trainer/coach zien we terug in Interacting with learners, en die van ontwerper/ontwikkelaar in die van Interacting with media. De subrol van journalist is een aardige nieuwe: dat is de L&D-er die op zoek gaat naar experts en best practices, daar een filmpje mee/van maakt en op deze manier kennis deelt.

Om die rollen goed op te pakken heb je kennis en vaardigheden nodig op het gebied van:

  1. Evidence based principes rond leren: zodat je de juiste interventies en middelen inzet. Hij benadrukt dat nog veel te vaak gewerkt wordt met al lang ontzenuwde instrumenten en concepten.
  2. Relevante tools en technologie: het inzetten/toevoegen van technologie is als het goed is pas aan de orde ná het ontwerpen van een leeroplossing en zou nooit het uitgangspunt mogen zijn. Het werken met technologie hoort wel de tweede natuur van de L&D-er te zijn.
  3. Actuele best practices: niet alles is al gevangen of te vangen in ‘evidence’ daarom is het belangrijk te weten waar geëxperimenteerd wordt, en waar successen zijn behaald waar je van kunt leren.

 

Tijdens deze sessie mis ik het directe contact met een collega om mee te sparren. Ik app van alles door en het is fijn dat er ook meteen respons komt, maar toch. Na de sessie maak ik kort kennis met Clive. Vragen bewaar ik tot morgen: dan zit ik in een besloten sessie met hem en is daar meer ruimte voor.

De conferentiedag zit er nu op, maar de dag nog niet. Ik heb me aangemeld voor een barcamp: een ontmoeting in, je raad het al, een pub, met een aantal sprekers. Een stampvolle en lawaaiige pub nog wel. We proppen ons aan tafeltjes en worden door 4 roulerende sprekers bijgepraat op hun onderwerp. Weer kom ik iemand tegen die zegt ‘I know you from the MOOC! De dappere Jo Cook, die de Nederlandse Knowmad MOOC volgt via Google translate, ontmoet ik ook. Bijzonder te merken hoe je virtueel een relatie kunt opbouwen die je moeiteloos oppakt zodra je iemand ontmoet.

De inhoud van de barcamp gaat voor een groot deel aan me voorbij, door de herrie en doordat ik wel vol zit voor vandaag.

Met mijn hotelgenoten, waaronder Joitske van de Knowmad MOOC, eet ik bij een Libanees even verder op. Het was een volle en waardevolle dag!

website, facebook en twitter Opleidingskunde
Studio L&D

Share

Reacties

4 Reacties to “Conferentiebezoek Learning Technologies 2017, Londen: deel 1”

avatar William schreef:

Dag Petra,

Bedankt voor het op een prettige manier delen van kennis(sen). Mooi om de aanvulling op de beroepsrollen opieuw terug te lezen.

Groet, William

avatar Petra Jagtman schreef:

Leuk weer, Peet!

Die Clive Sheperd was vorig jaar ook een success met zijn 4 responsibilities van de HRD-er. Zou die ook niet een keer als cadeautje naar Nederland (lees: Opleidingskunde) willen komen? :-)

Groeten
Petra

avatar Janita Moes schreef:

Inspirerend Petra! En wat heb je er een leuke, prettig leesbare blog van gemaakt. Smullen vind ik dit. En ik ben nu al fan van het artikel The Neuroscience of Trust.

avatar Henk Arts schreef:

Mooi verslag. Ik de conferentie niet bijwonen en heb middels jouw verslag er toch iets van meegekregen.

Reageer

*