Zoeken | Site-navigatie | Extra onderdelen (sidebar)

Next Learning Event 2014 (deel 2/3): Spottend naar de Big Five

30 april 2014 door Saskia van Herwijnen

Next Learning 2014Deze week een driedelige blog over het Next Learning Event 2014 (NLE14) dat op 16 april 2014 plaats vond in Congrescentrum Brabanthallen in Den Bosch. Vanuit verschillende perspectieven bloggen Theo Janssen, Saskia van Herwijnen en Carmen Rave over hun ervaring op het NLE14. Dit is deel 2 van Saskia van Herwijnen, eerstejaars student verkorte deeltijd Opleidingskunde.

De voorbereiding voor het Next Learning Event was hetzelfde als bij andere congressen. Tot zover de gelijkenis. Op het Next Learning Event ging ik namelijk op leersafari en begon mijn congresdag met een briefing op de basecamp. Met een groep van circa tien mensen onder leiding van onze gidsen Marcel de Leeuwe (Leerbeleving) en Hans de Zwart (Bits of Freedom) gingen wij vandaag met verschillende excursies de wildernis van het Next Learning Event in, spottend naar de Big Five. Do it yourself-learning was daarbij het motto. Niks geen passieve manier, maar op een interactieve en betrokken manier leren en deelnemen aan het congres.

Zelforganiserend leren noemen Marcel en Hans dit. Zij geloven erin dat je optimaal leert als je actief en betrokken bent. Het werkt om je eigen regie in handen te nemen, en daarbij kun je ondersteund worden. Voordat wij de wildernis in mochten, gaven de gidsen nog een aantal spelregels. Duik diep in alles wat nieuw is, stop met de activiteiten als het geen zin meer heeft (was stiekem wel een vrijbrief om nu echt de zaal eerder te verlaten), deel alle kennis en ervaring en tot slot: werk hard en houd focus. Wij waren er klaar voor! De leersafari kon beginnen.

Leersafari

Samen met mede spotter Tineke ging ik de wildernis in. De excursies bestonden uit het bezoeken van lezingen van key note sprekers, leveranciersessies, workshops en tegelijkertijd heel actief de focus te houden en informatie te verwerken door direct een blog te schrijven, te mindmappen, te twitteren, maar ook het maken van een fotoreportage. Heel belangrijk was: what’s in for me? Wat kan en wil ik ervan leren? Een andere excursie was om een groep mensen bij elkaar te nemen en uit te nodigen voor een lunchsessie over bijvoorbeeld een voor jou relevant onderwerp waarover je meer wilt weten. Bij dat laatste kwam de bekende comfortzone wel even om de hoek kijken.

Aan het einde van de dag kwam ik moe en voldaan terug van de leersafari op de basecamp. Het was letterlijk een wildernis geweest, waar ik even mijn weg in moest vinden. Ik had vandaag veel gehoord over de snelle wereld om ons heen en de daarbij behorende snelle veranderingen, die vandaag de dag vragen om continue leren. Ook sprak mr. Jennings mooie woorden over zijn 70-20-10 model. En gaven Paul Jacobs en Jasper Schonenberg een interessante workshop over het ontwerpen van blended learning.

Big FiveToch zat het spotten van de Big Five vandaag ook in andere dingen. Namelijk de beleving dat (1.) loslaten van perfectionisme (om de snelheid van bloggen en twitteren erin te houden), (2.) durf om buiten de comfortzone te treden (om wel mensen aan te spreken en in gesprek te gaan), (3.) focus houden op wat ik wil weten, leren en horen, (4.) interactieve kennisdeling via social media en (5.) gewoon doen tot hele mooie leerervaringen kan leiden.

Met de toepasselijke woorden van Ben Tiggelaar op het congres wil ik dan ook afsluiten: “De snelste weg naar succes loopt via de ‘omweg’ van leren.”

deel 1/3 Het begin van een reis…
website Opleidingskunde

Share

Reacties

2 Reacties to “Next Learning Event 2014 (deel 2/3): Spottend naar de Big Five”

avatar Fedde schreef:

Mooie blog! Ik merk dat ik helemaal nieuwsgierig ben naar die ‘leersafari’. Leren buiten je comfortzone met je eigen focus en interactie met anderen, klinkt voor mij als een ideale (ongemakkelijke maar inspirerende) manier van leren! Leuke trigger om mezelf uit te blijven dagen, thnx! :) Wat ga je met je opgedane inzichten doen denk je? (Hoe doen anderen dit?)

avatar Saskia schreef:

@ Fedde, dank voor je reactie. Ik heb zelf ervaren, dat als ik zelf verantwoordelijk ben en de actie bij mezelf ligt, ik meer uit het leren kan halen. Ik heb er ook veel plezier in, en krijg er energie van. In mijn ontwerp van leerinterventies en -programma’s zou ik nu meer nadenken over en experimenteren met hoe de leerdoelen bereikt kunnen worden door middel van ‘Do-it-yourself-learning’. En daarbij vertrouwen laten uitspreken, dat de lerende daartoe in staat is. Ik realiseer me echter wel, dat dit principe het loslaten van het ‘traditionele’ denken over leren vraagt, en dat dat niet van het een of de ander dag is. Hoe zou jij jezelf uitdagen met ‘do-it-yourself-learing?

Reageer

*