HAN

Zoeken | Site-navigatie | Extra onderdelen (sidebar)

Opleidingskundige worden

Mensen iets leren, maar niet voor de klas?

Als je mensen iets wilt leren, maar niet voor de klas wilt staan, dan zit je bij de hbo-opleiding Opleidingskunde helemaal goed. Met deze weblog willen we laten zien wat een student Opleidingskunde allemaal doet voor de opleiding en wat het werkgebied van een Opleidingskundige is. We brengen nieuws, maar vooral ervaringen en verhalen van (oud) studenten, organisaties en werknemers van Opleidingskunde waar je bovendien op kunt reageren! De eerstvolgende open dag van Opleidingskunde is online! Zo kun je vanuit thuis kennismaken met de unieke HBO-opleiding Opleidingskunde.

website Opleidingskunde

Share

Afstuderen? Een gaaf avontuur!

15 mei 2017 door Vissers Christel

Bart van de Moosdijk is oud-student Opleidingskunde en student Onderwijswetenschappen aan de Universiteit Utrecht

Een aantal weken schreef Christel een mooie blog over werkplezier. Ik kon me erg goed vinden in deze blog en schreef een reactie. Christel greep haar kans en vroeg me om mijn ervaringen van de proeve van bekwaamheid bij Opleidingskunde te delen. Natuurlijk wil ik dat, een gaaf avontuur waar ik graag meer over vertel op donderdag 18 mei om 12.30 uur in Studio L&D.

Mijn proeve van bekwaamheid Afgelopen jaar heb ik mijn studie Opleidingskunde afgerond bij Vereniging ION; branchevereniging in de oppervlaktebehandeling. Een toffe opdracht wachtte me daar. Ze wilde graag dat de cursus Poedercoaten die ION aanbiedt, meer aansloot bij de deelnemers en hun praktijk. Let’s go!

Ik begon met een plan van aanpak, wat uiteindelijk een lang en heel leerzaam document bleek. Wat zijn mijn onderzoeksvragen?, Wie wil ik gaan interviewen?, Naar welke begrippen ga ik literatuuronderzoek doen? Deze vragen bleken lastiger te beantwoorden dan ik in eerste instantie dacht. Gelukkig lukte het me uiteindelijk wel en had ik een goede basis voor mijn afstudeerproject.

Tijdens het onderzoek dook ik de boeken in om met literatuur een geschikte invulling te vinden voor het ontwerp van de cursus Poedercoaten die ik voor ION ging herontwerpen. Daarnaast nam ik veel interviews af. Ik sprak met de mensen van ION, docenten, cursisten en opleidingsexperts uit de praktijk. Hiervoor heb ik veel van Nederland gezien. Van Eindhoven, tot Schoonhoven en Heerenveen, ik heb het voor mijn onderzoek allemaal aan mogen doen.

Als resultaat heb ik een ontwerp voor de cursus Poedercoaten gemaakt met uitgewerkte werkvormen, leerteksten en presentaties.

De presentatie in Studio L&D In Studio L&D presenteer ik mijn afstudeeronderzoek. Ik vertel over mijn ervaringen, wat ik geleerd heb en wat het opgeleverd heeft. Ik neem je mee naar mijn afstudeeravontuur om je te inspireren voor je eigen onderzoek. Daarnaast ben ik vooral benieuwd naar jouw vragen over de proeve van bekwaamheid. Hier maak ik dan ook ruim tijd voor om samen met jullie in gesprek te gaan voor de proeve die je te wachten staat. Jullie eigen avontuur, waar ik je graag een stapje mee verder op weg help.

Dus wil jij inspiratie, een voorbeeld van de proeve zien en je vragen kunnen stellen? Kom dan naar Studio L&D!

Donderdag 18 mei, 12.30 uur.

Tot dan!

Bart van de Moosdijk

Share

Ga jij met plezier naar je werk?

29 maart 2017 door Vissers Christel

Christel Vissers, praktijkbureau Opleidingskunde en Studio L&D

“Clap along if you know what happiness is to you…”

Ik ben in gesprek met een meisje van ongeveer 23 jaar. We spreken elkaar over een aantal stellingen tijdens een workshop van een student van Opleidingskunde (Als je het mij vraagt..). Een stelling gaat over hoe je je werk ervaart. Ik vertel haar dat ik geen dag met tegenzin naar mijn werk ga. Met grote ogen kijkt ze me aan: Wat? Kan dat?…..

Het zette me aan het denken. Welke factoren spelen een rol om met plezier naar je werk te gaan?  Lees verder

Share

Conferentiebezoek Learning Technologies 2017, Londen: deel 2

8 februari 2017 door Petra Peeters

Petra Peeters is docent bij Opleidingskunde en bracht 1 en 2 februari een bezoek aan de conferentie Learning Technologies 2017 in Londen.

De tweede dag begint met keynote spreker Deborah Frances White, en het thema is story-telling. De keynotes hebben meestal een algemeen karakter en vaak een feelgood-element. Zo ook deze: Deborah vertelt warme verhalen en legt uit hoe verhalen werken. Lees verder

Share

Conferentiebezoek Learning Technologies 2017, Londen: deel 1

6 februari 2017 door Petra Peeters

Petra Peeters is docent bij Opleidingskunde en bracht 1 en 2 februari een bezoek aan de conferentie Learning Technologies 2017 in Londen.

Elk jaar vindt in Londen de Learning Technologies Conference plaats, de grootste Europese conferentie op L&D gebied. Er is veel aandacht voor nieuwe technologie op zowel de Conference als de (gratis toegankelijke) Exhibition, maar de aandacht verbreedt zich steeds meer, naar onder andere leiderschapsontwikkeling, learning design, social learning en thema’s als 70-20-10.

Lees verder

Share