HAN

Zoeken | Site-navigatie | Extra onderdelen (sidebar)

Opleidingskundige worden

Mensen iets leren, maar niet voor de klas?

Als je mensen iets wilt leren, maar niet voor de klas wilt staan, dan zit je bij de hbo-opleiding Opleidingskunde helemaal goed. Met deze weblog willen we laten zien wat een student Opleidingskunde allemaal doet voor de opleiding en wat het werkgebied van een Opleidingskundige is. We brengen nieuws, maar vooral ervaringen en verhalen van (oud) studenten, organisaties en werknemers van Opleidingskunde waar je bovendien op kunt reageren! De eerstvolgende open dag van Opleidingskunde is online! Zo kun je vanuit thuis kennismaken met de unieke HBO-opleiding Opleidingskunde.

website Opleidingskunde

LinkedInShare

Conferentiebezoek: EAPRIL in Porto

30 november 2016 door Petra Peeters

eaprilDocenten Opleidingskunde Mechteld Lengkeek, Marlo Kengen en Petra Peeters bezochten op 24 november de EAPRIL-conferentie in Porto. Mechteld al voor de derde keer als professionaliseringsactiviteit, Marlo en Petra voor het eerst en ook als sprekers.

EAPRIL staat voor European Association for Practitioner Research on Improving Learning. Op deze conferentie vind je dan ook vooral docentonderzoekers en docenten. Wij gaan echter vooral voor de Corporate dag: op deze dag sluiten ook L&D-ers uit organisaties aan om onderzoek en praktijk met elkaar te verbinden.

Lees verder

LinkedInShare

De cirkel die ademt en leeft!

16 november 2016 door Vissers Christel

Christel Vissers, praktijkbureau Opleidingskunde en Studio L&D

Als je wel eens in Afrika bent geweest ken je misschien het gevoel. De geuren, de kleuren, de weidsheid, de mysterie en de rust. Hoe stil en nederig je daarvan wordt. Het raakte me diep toen ik een bezoek mocht brengen aan Kenia. Die plek, waar ik werd geraakt, komt steeds meer aan de oppervlakte. Het gevoel is er vaker. Zo ook tijdens de musical van de Lion King. De start ervan met de ongelooflijk prachtige stem van Rafiki, de Mandril, een spiritueel genezer en sjamaan uit Afrika. Ze zong met passie en overtuiging:

knipsel-768x377

Daar gaat het volgens mij om. Die plek vinden in jezelf waar je beweging voelt. Waar de ideeën vandaan komen, waar je voelt dat je met iets bezig bent waar je wel, ik weet niet hoeveel energie in kunt stoppen zonder moe te worden. Waar je graag (weer) over praat. Waarbij je voelt “hier draait het bij mij om, hier ga ik voor, hier sta ik voor!”.

Lees verder

LinkedInShare

Workshop Check de studie! tijdens Open Dag

9 november 2016 door Gijs Mahler

Roos van der Lugt is derdejaars student Opleidingskunde en organiseert tijdens de HAN Open Dag van 12 november in Nijmegen de workshop Check de studie!

workshop-check-de-studieWerk vinden in wat je het liefste doet, is dat niet wat we allemaal willen? De juiste opleiding vinden, gevolgd door die ene leuke baan die bij je past. En vooral ‘Ik wil wel iets kiezen wat ik nog jaren wil en kan uitvoeren’. Herkenbaar?

Maar om te kunnen kiezen moet je eerst de mogelijkheden leren kennen. Wil jij ervaren wat het betekent om voor Opleidingskunde te kiezen? Kom naar de workshop Check de studie! op de HAN Open Dag!

Lees verder

LinkedInShare

Samen leren vanuit visualisatie en feedback

30 oktober 2016 door Paul Jacobs

Workshop visualiseren
Onlangs mocht ik een workshop verzorgen in Studio L&D. Een workshop gericht op de proeve van bekwaamheid en bedoeld als hulpmiddel in het proces. De workshop had als doel de interne consistentie van de processtappen in kaart te brengen via een visualisatie. Een visualisatie als hulpmiddel om met elkaar in gesprek te gaan.

Complex proces
Een proeve van bekwaamheid vraagt veel van een student. Het proeveproces kent meerdere stappen die elkaar ogenschijnlijk lineair opvolgen. De realiteit is echter anders. Elke stap beïnvloed het proces naar voren en naar achteren waardoor het iteratieve aspect groot is en de complexiteit toeneemt.

Visualisatie als hulpmiddel
Na een korte introductie van de workshop zijn we aan de slag gegaan met het visualiseren van het proeveproces. Welke stappen zet je in het proces? Wat is de onderlinge relatie en op welke wijze beïnvloeden de stappen elkaar?

De visualisatie werd vormgegeven via iconen. Elk icoon symboliseert een processtap. De studenten gaven via (gekleurde) lijnen de onderlinge relatie tussen de stappen aan. Daarna gingen studenten met elkaar in gesprek over het gevisualiseerde proces. Dit vanuit een rol als ‘Critical Friend’. Elkaar stevig bevragen en kritisch doorvragen op lastige thema’s, geconstateerde hiaten of inconsistenties in het proces.

Relevante vragen
In de gesprekken werden talrijke relevante vragen gesteld waarbij ik enkele vragen graag deel.

Wat is het feitelijke probleem en welk doel heb je? Welke stap is voorwaardelijk voor een volgende stap? Welke invloed hebben je stakeholders? Van wie ben je op welk moment afhankelijk? In hoeverre is je onderzoek valide? Hoe betrouwbaar zijn je gegevens? Wat is de relevantie van je onderzoek?  Welk doel dient je (beroeps)product? Wie is je primaire en secundaire doelgroep? Welke verandering hoop je te bereiken? Hoe zorg je voor een gevoel van urgentie? Op welke wijze creëer je een leidende coalitie en welke rol heb jij daarin? Hoe zorg je ervoor dat je product niet in een bureaulade verdwijnt?

Door te delen krijg je meer
Wat mij wederom opviel is de kracht van het delen. Daar waar een student nog worstelde met een processtap had een andere student deze fase al doorlopen en gaf waardevolle tips. Daarnaast ben je als student op een gegeven moment enigszins blind geworden voor je eigen proces. Dan helpt het enorm als een ander er met een frisse blik naar kijkt, vragen stelt en adviezen geeft.

Conclusie
Terugkijkend realiseer ik mij dat de visualisatie ‘slechts’ een hulpmiddel is om het gesprek op gang te brengen. Een gesprek tussen studenten in verschillende fases van het proeveproces. Samen onderzoeken en samen tot waardevolle inzichten komen. Dat Studio L&D daarin een belangrijke plaats inneemt is voor mij wederom bewezen. Een ontmoetingsplaats om samen antwoorden te vinden op vragen uit ons dynamische werkveld, daar doen we het voor!

LinkedInShare