HAN

Zoeken | Site-navigatie | Extra onderdelen (sidebar)

Twitters volgen met een TwitterWall voor overzicht van stemgedrag

9 maart 2012 door Ton Ammerlaan

Twittteren is eigenlijk vluchtig. Ze zijn zo weg, en soms zitten er juweeltjes tussen. Hoe krijg je ze zichtbaar? En zijn er manieren om in de les er een enquete mee te doen? Met een digibord in combinatie met laptops, tablets of smartphones (Bring Your Own Device!) biedt Twitterwall een schat aan mogelijkheden voor het onderwijs:

  • Hou een Twittergroepsbrainstorm (dat is weer eens wat anders dan een mindmap of woordweb).
  • Gebruik het als een alternatief voor stemkastjes: stel vragen aan de groep en laat de antwoorden Twitteren. Het is nu heel eenvoudig om open vragen door de groep laten te beantwoorden. Een leuk voorbeeld in dee video serie http://www.youtube.com/watch?v=m89ZoDt2B74
  • Schrijf met de groep een vervolgverhaal of -gedicht. Laat om de beurt een leerling een nieuwe zin Twitteren.
  • Gebruik de Twitterwall als evaluatie bij een studiedag of een ouderavond.
  • Gebruik de wall om studieloopbaanvragen of “waar vind ik..”vragen met elkaar te delen, en ook de antwoorden
  • Geef met een Twitterwall in je onderwijs op afstand (expert uur). Spreek een (half) uurtje af waarin je vragen over een onderwerp of bijvoorbeeld een toets die eraan zit te komen beantwoordt. Studenten kunnen thuis (of ergens anders…) meedoen aan de online ‘les’.

En ga zo maar door. Twitterwall is dus een mooie tool om sociale media en nieuwe techniek in het onderwijs te integreren. Nog meer tips: why Educators should use Twitter en in http://edudemic.com/2012/03/25-ways-to-use-twitter-in-the-classroom-by-degree-of-difficulty/

Twitter op je site

Op de website www.twitterwall.me kan je heel eenvoudig een berichtenstroom op Twitter tonen. Er zijn maar twee simpele stappen nodig:

  1. Kies een hashtag: een trefwoord dat op Twitter wordt gebruikt.
  2. Kies een achtergrond. Dit moet een URL naar een afbeelding op internet zijn.

Nadat deze gegevens zijn ingevoerd kan met de knop ‘create Twitterwall‘ de Twitterwall worden getoond,

De Twitterwall wordt automatisch elke 20 seconden bijgewerkt. Er is ook de mogelijkheid om een (YouTube)video naast de stroom berichten te tonen.

Tip: druk op F11 om de Twitterwall schermvullend te maken.

Twitter in je powerpoint

Je kunt tijdens je college twitter feeds laten meelopen in je powerpoint presentatie. Zo kunnen studenten tijdens de les commentaar, vragen of andere opmerkingen maken. Je kunt deze bijvoorbeeld tonen in een scherm met “Vragen” en zo eens in de X aantal minuten vragen van studenten beantwoorden.
Als je even een enquete met open vragen wilt doen tijdens je powerpoint show, probeer dan de gratis SendStep plug-in.

Wanneer je de add-in hebt opgehaald kun je hier stemmen met SMS, internet en uiteraard Twitter. Een videouitleg staat op http://vimeo.com/22387853

 

Twitter uit je powerpoint

Wil je twitteren tijdens je show, gebruik dan eens de add-in  AutoTweet.

Download de PowerPoint Twitter add-in. Open PowerPoint, en klik op de Add-in ribbon. Klik dan op Autotweet – highlight in het schermvoorbeeld:

ppt twitter ribbon

De pop up is dan de Dialog box:

ppt twitter tools dialog box

Wanneer je je tweet in het Notes window van je PowerPoint slide, zet gaat elke keer als je klikt een Tweet naar Twitter. Type [twitter] voor je tweet en sluit met [/twitter] .

Stemmen met Apps

Frank Thuss laat een voorbeeld zien van smartphone stemmen met Shakespeak

 http://frankthuss.wordpress.com/2011/11/01/stemmen-in-de-les-met-je-mobiel-shakespeak-yam-hanicto/

Om vervolgens de studenten daadwerkelijk te kunnen laten stemmen op je stellingen moet je wel credits kopen. Per student ben je ongeveer een credit kwijt, en de eerste 20 zijn gratis zodat je Shakespeak ook echt kunt uitproberen (met een niet al te grote groep dan). Je betaalt credits via PayPal of creditcard, en daar zou meteen wel eens een eerste drempel voor veel docenten kunnen zitten. Docenten hebben vaak niet zo maar toegang tot een algemene creditcard van de school, waardoor ze de aanschaf van credits zullen moeten voorschieten. Er is een mogelijkheid om voor de school een algemeen Shakespeak admin account in te stellen, die vooraf ingekochte credits kan verdelen onder de docenten. Dit brengt wel weer een beheerslast met zich mee. Veel docenten zullen gewoon aan de slag willen met Shakespeak zonder zich druk te moeten maken over credits.

Met Socrative Teacher kun je studenten tijdens colleges laten reageren op stellingen op vragen; studenten kunnen hiervoor hun laptop of smartphone gebruiken. De docent start tijdens de les Socrative Teacher op zijn Android Smartphone, waarna er een code verschijnt op het scherm. De student surft op zijn laptop of smartphone naar de site van Socrative en vult de code in. De vragen of stellingen die de docent lanceert verschijnen automatisch op het scherm van de student. Een voordeel van dit soort response apps is dat er van elke stelling of vraag automatisch rapporten en grafieken van de antwoorden worden gegenereerd, die de docent inzicht geven in de gegeven antwoorden. Daarnaast is dit een geschikte manier om mobile devices actief in de les te betrekken.

Op Frank’s weblog zijn al verschillende apps besproken (zoals Socrative en SoapBox), waarmee je studenten tijdens hoorcolleges via smartphone kunt laten stemmen op stellingen. Ondanks dat deze apps al erg laagdrempelig zijn, kan het nog eenvoudiger: een stelling lanceren met Mentimeter kan zelfs zonder account, en zou volgens de site niet meer dan 10 seconden moeten kosten. Om dat te demonstreren heb ik een korte screencast gemaakt die je hieronder vindt.

Reacties

Reageer