HAN

Zoeken | Site-navigatie | Extra onderdelen (sidebar)

Later is al lang begonnen

Persoonlijk verhaal: Heino van Groeningen.

28 november 2016 door Patrick Spierts

heinoInnovatie en vernieuwing zijn container begrippen. Als ik deze begrippen zelf zou moeten duiden dan gaat het wat mij betreft over ‘verbeteren’ met een bepaald doel. Een belangrijke drijfveer om te verbeteren is ambivalentie. Het gaat dan om de constatering dat er verschil zit tussen hoe de huidige situatie is en wat het zou moeten of kunnen zijn. Wat kan beter? Hoe groter het verschil hoe groter de aandrang om te innoveren en vernieuwen. Een dergelijke ambivalentie kan spelen op persoonlijk, team en op organisatieniveau. Lees verder

TwitterFacebookLinkedIn

Learning Trip naar STUDIO.Y

25 november 2016 door Pepijn van Hove

LogoLTwitachter“When it’s about Innovation, everyone is a student” (d.school Stanford)

The Learning Trip gaat weer op reis! Na twee inspirerende Trips naar KnowMads Amsterdam reizen we nu af naar STUDIO.Y in Oisterwijk; een inspirerende Startup Stimulator!

Lees verder

TwitterFacebookLinkedIn

Persoonlijk verhaal: Monique Zeegers

18 november 2016 door Pepijn van Hove

monique-zeegers-2 Prachtig dat ik de kans krijg om iets van mezelf te laten zien op LIALB. Ik vind het namelijk leuk als mensen mij ook anders leren kennen. Dat mag ook wel na 6 jaar op de HAN. Ik ben iemand die het heel leuk vind om nieuwe dingen op te pakken (zoals binnen de sportkunde werkgroep hoofdfase en het doorontwikkelen van modules). Dit doe ik vooral voor de studenten. Uiteindelijk voel ik mij toch het meest ‘senang’ in de klas. Hierbij heb ik veel aandacht voor groepsdynamiek. Groepsdynamiek is er namelijk altijd. Soms loopt het lekker en soms loopt het niet lekker. Ik heb de nodige expertise op dit vlak en probeer dat in te zetten als docent. Ik vind het namelijk erg belangrijk dat ik niet slechts mijn lesje afdraai maar dat ik ook oog heb voor de dynamiek binnen een groep studenten. Daarbij is het nodig om de persoon achter de student te zien. Lees verder

TwitterFacebookLinkedIn

Wat is het effect van cijfers (of studiepunten) op de motivatie van studenten?

17 november 2016 door Pepijn van Hove

shutterstock_115254535

Wij werken in een onderwijsomgeving waarbij onze studenten studiepunten moeten verdienen. Ik vraag mij vaak af wat dit betekent voor de motivatie van onze studenten. Zijn ze echt gemotiveerd omdat ze zichzelf willen ontwikkelen en omdat ze nieuwsgierig zijn (intrinsiek)? Of zijn ze gemotiveerd omdat ze studiepunten moeten verdienen om zo hun studie te halen (extrinsiek)? En wat betekenen deze vormen van motivatie voor hun inzet en betrokkenheid binnen de studie? Ben je ook benieuwd naar het effect van cijfers (of studiepunten) op de motivatie van studenten? Er is recent een publicatie verschenen welke zeer interessant is met oog op dit vraagstuk. Lees het eens door! Ik ben benieuwd wat dit artikel (en het rapport waarnaar wordt verwezen) doet met jouw visie op onderwijs en beloningen binnen het onderwijs!

TwitterFacebookLinkedIn

Een verzorgingstehuis laten runnen door studenten!

10 november 2016 door Pepijn van Hove

Kunnen wij een fitness/gezondheids centrum volledig laten runnen door studenten? Lijkt me een mooie uitdaging! Lees onderstaand artikel eens…! Wellicht biedt het ons inspiratie!

tara-jouri-copyright-janus-van-den-eijnden-9-1500x500-1024x341

Broer Joeri en zus Tara Schoemaker bekommeren zich om het lot van de groeiende groep ouderen in Nederland. Ze zouden graag een verzorgingshuis willen starten dat volledig gerund wordt door studenten. Het idee van de twintigers is genomineerd voor Het Beste Zorgidee van Nederland, een initiatief van ONVZ Zorgverzekeraar.

Lees meer.

 

TwitterFacebookLinkedIn