Zoeken | Site-navigatie | Extra onderdelen (sidebar)

Meester Bart laat de mens achter de docent zien

12 oktober 2017 door Hilde Damen

Hilde Damen, derdejaarsstudente lerarenopleiding Nederlands

Gisteren, woensdagavond 11 oktober, was het dan eindelijk zover! Meester Bart kwam een Collegetour doen op het ILS. Wie is Meester Bart, zeg je? Meester Bart is een docent Engels op de Open Scholengemeenschap Bijlmer in Amsterdam. Maar dat niet alleen, Meester Bart is Meester Bart. Die man van Facebook en Twitter en zijn columns in de Trouw, waar hij uitspraken van zijn leerlingen deelt en schrijft en over zijn visie op het onderwijs.
Ja, meester Bart is al bijna een bekende Nederlander. En dat was eigenlijk de reden dat ik gisteravond op het ILS was. Gewoon om eens te zien of die Bart nou net zo inspirerend is in het echt als in zijn verhalen.

De avond begon om 18:00 uur stipt. Bart werd met een hartelijk applaus ontvangen en de interviewer, die het trouwens prima deed, begon met zijn eerste vragen. Af en toe kwam er een vraag uit het publiek, wat er zeker voor zorgde dat de avond minder eentonig werd. Meester Bart was erg lang van stof, wat natuurlijk logisch is. Hij heeft écht passie voor het onderwijs, dat merk je aan alles. Hoe hij over zijn leerlingen praat, over hun ouders, het schoolsysteem van nu, hoe hij het graag zou willen zien en ook hoe hij dingen graag absoluut niét zou zien. Hij heeft een duidelijke visie en vindt dat wij daar met z’n allen wat mee moeten doen.

Als je zo’n passie voor het onderwijs hebt, ben je vroeger een brave leerlingen geweest zou je zeggen. Maar Bart was alles behalve een brave leerling. Hij kreeg havo/vwo-advies in groep 8, maar koos voor de mavo omdat dat maar 4 jaar duurde. Daarna koos hij voor verschillende mbo-opleidingen die hij nooit afmaakte omdat hij altijd een Bindend Negatief Studieadvies kreeg. Zo ging hij al snel aan het werk, maar van oom Harry kreeg hij de tip om het onderwijs in te gaan. Oom Harry was zelf ook docent en wist zeker dat dit iets voor Bart was. Zo gezegd, zo gedaan. 4 jaar later studeerde Bart af van de lerarenopleiding Engels en ging hij werken in de Bijlmer. Op een school waar zo’n 150 verschillende culturen samenkomen. Heel bijzonder, vind ik.

‘Als je ziet hoe liefdevol en warm leerlingen reageren, denk je: dít is onderwijs!’

Meester Bart vindt dat het pedagogische aspect van leraar zijn, veel belangrijker is dan de kennis die je overdraagt. Natuurlijk moet je verstand hebben van je vak, maar je moet de leerlingen ook als individu zien. Er moet in je lessen tijd worden vrijgemaakt voor vragen van leerlingen. Die vragen horen misschien niet binnen het vak dat je geeft, maar moeten wel beantwoord worden. ‘Als een leerling een vraag over iets heeft, maak ik daar tijd voor in mijn les. Ik ga niet zeggen: ”Dat vertelt je docent Burgerschap wel in hoofdstuk 6”. Zo werkt het niet!’
En dat maakte Meester Bart ook wel duidelijk bij zijn verhaal over een leerlinge die graag iets aan de klas wilde vertellen. Een best wel heftig en persoonlijk verhaal. Leerlingen reageerden heel liefdevol en warm, want dat kunnen ze gewoon.
Kippenvel kreeg ik, toen Bart zei: ‘Dan denk je: dít is onderwijs!’ En ja, ik ben het daar helemaal mee eens.

Zelf ben ik nog erg aan het zoeken of ik nou liever een vmbo-groep sta of voor een havo/vwo-groep. Mijn laatste stage op een vmbo-school beviel me heel goed, waardoor ik dacht dat dat het wel zou zijn. Nu twijfel ik weer, maar dat is helemaal niet erg. Meester Bart vertelde dat je er pas achter komt welk type leerling bij je past, als je een aantal jaar écht in het onderwijs hebt gewerkt. Je met je stages oriënteren is heel goed, maar na vier jaar opleiding hoef je nog niks zeker te weten.

De avond werd gevuld met nog veel meer mooie uitspraken en visies van Meester Bart. Zo wil hij ons op het hart drukken dat het geen zin heeft om je werk mee naar huis te nemen. Een leerling heeft er niets aan als je op zaterdagavond heel verdrietig gaat zijn om zijn/haar situatie. Nee, een leerling heeft er wat aan als jij je in het weekend oplaadt, zodat je maandagochtend met veel energie op school komt. Zodat je weer uitgerust en vol goede moed les kan geven.

Er werd afgesloten met de vraag: ‘Wat is nou de gouden tip voor het leraarschap?’ Een heel lastige vraag, waar misschien niet echt een antwoord op te geven is. Meester Bart wist wel een antwoord:

‘Laat de mens achter de docent zien! Laat zien wie je bent. Je bent niet soms mens en soms docent. Je bent mens en docent tegelijk.’

Reacties