HAN

Zoeken | Site-navigatie | Extra onderdelen (sidebar)

Daar boven op de berg

20 maart 2017 door Joy Gijpmans

Jesra Schoondermark, Floor Bos en Joy Gijpmans
Studenten opleidingskunde en lerarenopleiding Frans
Maart 2017

Vanmorgen waren er nog maar drie mensen die niet mee konden door ziekte. Het leek alsof de epidemie langzaam ten einde kwam. Maar net als in “Wie is de Mol?” is niets wat het lijkt…

Om 8:30 uur stond het busje weer klaar om te gaan naar onze bestemming van vandaag: Imlil. Het landschap was weer heel indrukwekkend. Het Atlasgebergte is overweldigend door al haar kleuren, de rivier, de bergdorpjes, de abrikozenbomen in bloei en net zoals in Marrakech de gastvrije mensen.  Hier hebben we twee scholen bezocht: een lycée (bovenbouw van de middelbare school) en een école primaire (basisschool). Ja, de Franse taal is on fleek. Na 1,5 uur reizen, kwamen we aan op de middelbare school. Aan de hand van verschillende vakken werden we in groepen verdeeld. We konden kiezen uit Frans, Engels, biologie en natuurkunde. Wij kozen Frans en volgden een les Franse literatuur. De Marokkaanse studenten hadden een roman gelezen. In deze les werd deze roman besproken. Het ging over het zware leven in het algemeen van een Marokkaanse vrouw die op het platteland leeft en daar moesten de studenten dan oplossingen voor bedenken. Marjon vertaalde alles voor de niet-Franse studenten en aan het einde van de les mochten wij vragen stellen. Zo kwamen wij erachter dat zij schrijfvaardigheid niet als vak hebben zoals de Franse studenten onder ons, maar dit wordt geïntegreerd in de les literatuur. Hierna volgde ons tweede ontbijt van vandaag: brood met een Marokkaanse variant van ‘La vache qui rit’ en lekkere Marokkaanse muntthee. Direct na de lunch kregen we een presentatie van Mustafa over het Marokkaanse schoolsysteem, vertaald door Silia, Niek, Joy en Françoise.

Na dit bezoek zijn we verder gereden naar een basisschool hoog in de bergen. Dit zag er weer totaal anders uit dan gisteren. We hebben de groep opgesplitst in zes kleine groepjes en ons verdeeld over de verschillende lessen. Ik zat bij een les rekenen. De kinderen waren erg enthousiast en wilden graag laten zien als ze het antwoord wisten. Dit was ontzettend leuk om te zien. Het grappige was dat de leeftijden van de kinderen enorm uit elkaar lag. Zo was de oudste jongen uit de klas 16 jaar. We hebben de les afgesloten door met de klas een liedje te zingen.

Na het bezoeken van de basisschool hebben we een wandeling gemaakt van ongeveer 1,5 uur. De wandeling ging naar een klein dorpje in de bergen. Onderweg er naar toe hadden we een prachtig uitzicht over het dal. Na een steile klim kwamen we aan bij het dorpje. Het was erg mooi om te zien, de huisjes waren best klein en het zag er primitief uit, je vraagt je dan af hoe die huisjes er van binnen uit zien en hoe de mensen hier kunnen leven. Af en toe kwam er een man op een hobbelende pakezel langs, of zag je een herder met een paar schapen of geiten.

Na deze dag is het officiële gedeelte van de reis voorbij… en kunnen we ons op gaan maken voor de laatste dag. We mogen deze vrij besteden en gaan dan ook in groepjes op pad om Marokko verder te verkennen.