HAN

Zoeken | Site-navigatie | Extra onderdelen (sidebar)

De veranderende toekomst

2 februari 2011 door Bart Lemans

Bart is tweedejaars student Pabo Arnhem

Wie 10 jaar geleden woorden gebruikte als tweet, blog, tik, facebook of msn-en zou spontaan in een inrichting worden gestopt. Tegenwoordig gebruikt iedereen wel iets of alles van deze digitale activiteiten. Hoewel dit onderhand een cliché onderwerp is, moeten mensen zich wel bewust worden van de toekomst.

Want hoewel het motto van geschiedenis is dat je leert van het verleden, zullen de makers van computer spellen als GTA, FIFA, Call of duty, zich flink achter de oren hebben gekrabd, na het zien van de technologie van het destijds revolutionaire ‘lemmings’,  je weet wel, met die groene mannetjes. Nu moet ik hier wel bij zeggen dat GTA (dat schietspel) de zelfde makers heeft als lemmings, sorry voor dit flauwe grapje. Maar toch wil ik hier wat mee zeggen. De tijd verandert.

We moeten naar de toekomst kijken
Zoals gezegd kijken we veel naar het verleden, maar het gaat om te toekomst.
Een mens ontwikkelt zich, dat gebeurt inderdaad niet vanzelf, dat gebeurt met het verleden, maar ook met  behulp van nu, wat morgen alweer geschiedenis is. Ook het onderwijs verandert. Zo zijn passend onderwijs en sociaal constructivisme nu actuele begrippen. Ik kan u vertellen, o achtige lezer, dat dit over 10, pakweg 15 jaar, aangezien wordt als ‘ouderwets’, net zoals wij de pechvogel nu ook ouderwets vinden.

De toekomst
Het probleem is, we kunnen er ons, leraren, er niet maar genoeg op voorbereiden. Als ik over 2,5 jaar klaar ben met de pabo, verwacht ik, dat als ik een meester wordt, de kinderen beter begrijpen hoe een digibord werkt dan ik. Natuurlijk krijgen we hier les over, maar het is slechts een voorbeeld. Als er tegen die tijd weer een nieuwe hype is als hyves, facebook, twitter of verzin het maar, zijn het wij, die er van horen, maar de kinderen er al van weten. Ontlopen kunnen we deze periode niet, en zoals Bergman al zei: “Vroeg of laat grijpt de toekomst ons in de kraag.” En in die toekomst zijn wederom wij, de leraren, degene die daar vorm aan moeten geven, aan onszelf en aan de kinderen.

Hoe zal het ons vergaan?
Ik kijk er naar uit, naar de toekomst. Zullen problemen wereldwijd en op kleine schaal opgelost kunnen worden. Of creëren we problemen, waar we nu niet eens aan kunnen denken?
Zal het onderwijs afgeschaft worden omdat iedereen een chip met kennis en vaardigheden in zijn hoofd kan laten plaatsen, en word de wereld meer een robotwereld.
Of komt er een derde wereldoorlog, waarbij enkele atoombommen, de wereld van de kaart vegen, en na eeuwenlange evoluties de mens opnieuw begint met leven, maar dan met schild, omdat alleen kakkerlakken het kunnen overleven..
Of stopt de vooruitgang, en slapen we in en vergaat onze beschaving net als de oude Grieken..

Waar wil ik nou eigenlijk heen?
Goed, ik geef toe, fantaseren over de toekomst kent zijn weerga niet, waardoor je de rode draad in het begin van de blog, het verleden, nog kan zien, maar waar de blog uitkomt nog vaag is. U kunt het immers nog niet weten, tenzij je van onder naar boven leest. Maar dan zou je alsnog ‘raken kwijt draad de’, dus dit is geen oplossing voor ons uitzicht naar de toekomst.
We kunnen er wakker van liggen, we kunnen ons er zorgen over maken of we kunnen er naar uitzien. Maar wat we ook doen, de toekomst komt er toch wel. De mens verandert mee en automatisch ook de leraren. Houdt je daarom niet vast aan het verleden, maar durf ook te reiken naar de toekomst.

Bart

Meer informatie over Pabo Arnhem

Reacties

4 Reacties to “De veranderende toekomst”

avatar Anrien schreef:

Meester Bart,

Wat klopt er niet aan de volgende zinnen? ;)
– Dat als ik een meester wordt
– Houdt je daarom niet vast aan het verleden

Je hebt wel helemaal gelijk hoor. Wij krijgen niet eens les in ICT. Hoe leuk is dat. Moet je altijd leerlingen om hulp vragen ;)

Groetjes!

avatar Tom Schoemaker schreef:

Ben je me toch voorbij gestreefd in aantal lezers! Gefeliciteerd.