HAN

Zoeken | Site-navigatie | Extra onderdelen (sidebar)

Dyslexie

16 november 2010 door Maggy Wol

Maggy is afgestudeerd student lerarenopleiding Engels

Het is weer even geleden dat ik wat heb laten horen maar ik vond het maar weer eens tijd worden om wat te schrijven. Het stormt buiten, regent als een bezetene en ik lig/hang hier half achter de laptop ziek te zijn. Ik hoop dat ik mij morgen weer beter voel maar dat is altijd afwachten. Deze blog gaat over dyslexie.

In het onderwijs hebben we er bijna allemaal mee te maken, maar toch weten veel mensen niet wat het nou echt is en hoe er mee om te gaan. Hoe weet ik dat? Dat zal ik vertellen.

Digischool
Ik heb mijzelf, toen ik op de lerarenopleiding ben begonnen, lid gemaakt van een list op digischool. Hoe werkt dit?  Je schrijft jezelf in en iedereen kan naar de ‘list’ mailen. Vervolgens wordt dat e-mailtje doorgestuurd naar de rest van de mensen die ingeschreven staan. Zo kan je dus met één actie een grote groep mensen bereiken.

Goed, om weer terug op mijn verhaal te komen, ik ben daar dus lid van. Regelmatig zie ik vragen over dyslexie (of dislectie, dyslectie & disleksie) langskomen. Ik vraag mij dan elke keer weer af of er binnen de scholen geen protocol is over hoe daarmee om te gaan. Dat is bij ons namelijk wel het geval en ik heb ergens opgevangen (dacht ik) dat dit verplicht is vanuit de overheid.

Buiten dat om, begrijp ik ook niet goed waarom het steeds opnieuw moet worden gevraagd, want die vraag is al zo’n vijftien keer eerder gesteld. Ook daar kan ik dan nog wel overheen komen, maar dan kom ik toch wel tot het toppunt… Welke gek heeft een leerprobleem, wat te maken heeft met het correct lezen en schrijven van woorden, zo’n moeilijke naam gegeven? Vaak kunnen studenten die het hebben, het woord niet eens fatsoenlijk schrijven…! Het blijft mij allemaal een raadsel…

Blijkbaar is het dus zo, dat niet elke school regels heeft over hoe daarmee om te gaan. Nu zit bij ons op school de bufferweek eraan te komen (met KST’s) en ook ik heb dyslectische studenten dus ik dacht, laat ik eens na gaan kijken hoe het bij ons is geregeld.

Luister en huiver (of is het nu lees en huiver?):

  1. Vergroten van de opgaven en meer ruimte tussenruimte.
  2. Toetsafname in een andere ruimte.
  3. De student krijgt extra tijd indien dit nodig is. (1,25 keer de gewone tijd)
  4. Bij vreemde talen wordt er mondeling getoetst.
  5. Bij andere vakken is er een mondelinge herkansing indien er een onvoldoende is behaald en deze niet komt door inzet of motivatie.
  6. De toets kan worden ingesproken op band zodat deze kan worden beluisterd.
  7. De toetsen worden minder zwaar nagekeken met betrekking tot spelling.

a.     Fonetisch geschreven woorden goed rekenen.
b.     Maximaal 1 punt aftrek voor spellingfouten.
c.     Spellingfouten tellen niet mee bij de beoordeling als het gaat om andere toe te passen vaardigheden.

Het is wel zo dat de studenten een dyslexie verklaring ingeleverd moeten hebben voor ze van deze ‘regels’ gebruik mogen maken. Zij hebben ook een dyslexie pas waarop staat wat voor hen van toepassing is.

Hoe zit dat op de school waar jij werkt/stage loopt?

Regards,
Maggy

Meer informatie over de lerarenopleiding Engels

Reacties

1 Reactie to “Dyslexie”

avatar Mirna schreef:

Bij mij op stage krijgen de leerlingen extra zorg. Ze krijgen begeleiding met het omgaan van de beperking en wordt er inderdaad veel mondeling gedaan. Dit geldt vooral met de spellingsdictee’s.
Bij mij bedoel ik dan ook een basisschool van groep 1 tm/8. ;)