HAN

Zoeken | Site-navigatie | Extra onderdelen (sidebar)

Leraar worden

Blog: leraar worden

De weblog ‘Leraar worden’ gaat over het beroep leraar en de HAN lerarenopleidingen . Je vindt hier actuele wetenswaardigheden en ontwikkelingen voor studenten, werkveld en medewerkers.
Jouw inbreng is welkom: blog mee!

Meer weten over leraar worden via een opleiding aan de HAN?

Jos Slapak (lerarenopleiding Wiskunde) op Radio 1 over lerarentekort

22 maart 2017 door Redactie

Woensdag 22 maart, om 18.30 uur, zal Jos Slapak geïnterviewd worden door Radio 1 in het programma Dit is de dag over het lerarentekort op het gebied van wiskunde. Dit alles naar aanleiding van het artikel in Trouw hierover. Jos is opleidingscoördinator van de lerarenopleiding Wiskunde op de HAN.

Luister hier het fragment terug.

Daar boven op de berg

20 maart 2017 door Joy Gijpmans

Jesra Schoondermark, Floor Bos en Joy Gijpmans
Studenten opleidingskunde en lerarenopleiding Frans
Maart 2017

Vanmorgen waren er nog maar drie mensen die niet mee konden door ziekte. Het leek alsof de epidemie langzaam ten einde kwam. Maar net als in “Wie is de Mol?” is niets wat het lijkt…

Om 8:30 uur stond het busje weer klaar om te gaan naar onze bestemming van vandaag: Imlil. Het landschap was weer heel indrukwekkend. Het Atlasgebergte is overweldigend door al haar kleuren, de rivier, de bergdorpjes, de abrikozenbomen in bloei en net zoals in Marrakech de gastvrije mensen.  Hier hebben we twee scholen bezocht: een lycée (bovenbouw van de middelbare school) en een école primaire (basisschool). Ja, de Franse taal is on fleek. Na 1,5 uur reizen, kwamen we aan op de middelbare school. Aan de hand van verschillende vakken werden we in groepen verdeeld. We konden kiezen uit Frans, Engels, biologie en natuurkunde. Wij kozen Frans en volgden een les Franse literatuur. De Marokkaanse studenten hadden een roman gelezen. In deze les werd deze roman besproken. Het ging over het zware leven in het algemeen van een Marokkaanse vrouw die op het platteland leeft en daar moesten de studenten dan oplossingen voor bedenken. Marjon vertaalde alles voor de niet-Franse studenten en aan het einde van de les mochten wij vragen stellen. Zo kwamen wij erachter dat zij schrijfvaardigheid niet als vak hebben zoals de Franse studenten onder ons, maar dit wordt geïntegreerd in de les literatuur. Hierna volgde ons tweede ontbijt van vandaag: brood met een Marokkaanse variant van ‘La vache qui rit’ en lekkere Marokkaanse muntthee. Direct na de lunch kregen we een presentatie van Mustafa over het Marokkaanse schoolsysteem, vertaald door Silia, Niek, Joy en Françoise. Lees verder

Een vrije dag in Marrakech

20 maart 2017 door hannevanpinxteren

Damla, Sara & Lisa, vierdejaars studenten lerarenopleiding Engels.

We begonnen de dag al in dubio. We hadden twee opties om uit te kiezen: gaan we mee met een grote groep naar de watervallen om deze te bezichtigen, of houden we ons bij ons originele plan en gaan we paleizen, moskeeën en beroemde tuinen bezichtigen. Lisa en ik (Damla) hebben voor het laatste gekozen, omdat wij het idee hebben dat wij zo echt Marrakech te zien zouden krijgen. Sara heeft voor de watervallen gekozen. Daarom zal deze blog uit twee delen bestaan. Lees verder