HAN

Zoeken | Site-navigatie | Extra onderdelen (sidebar)

Eed-feestjes

29 november 2016 door

eed-feestjeEen eed voor HAN-collega’s? Zeker! Volgende week gaan enkele HAN-collega’s van de opleiding Accountancy een officiële eed afleggen. Zij zullen formeel loyaliteit verklaren aan de onafhankelijkheid, zorgvuldigheid en het dienende karakter van hun maatschappelijke functie als accountant. Deze eed vormt onderdeel van een pakket van 53 maatregelen dat de accountants hebben gelanceerd om het flink beschadigde vertrouwen op te poetsen. De afgelopen jaren hebben zij immers harde klappen gekregen door berispingen en boetes vanwege nalatigheid bij controles van bedrijfsrekeningen, belastingfraude of het vervullen van witwassen of smeergeld. De eed is, sinds mei dit jaar, inmiddels door duizenden accountants afgelegd. Het is een feestelijke aangelegenheid. Gevierd wordt in feite dat de accountant afstand tot zijn klant kan bewaren.

relatie-klantNaast deze vertrouwenskwestie is er een tweede ontwikkeling die de beroepsgroep stevig beïnvloedt: de automatisering. Door de automatisering kosten diensten als het samenstellen van de jaarrekening of het opstellen van belastingaangiftes steeds minder tijd. Hierdoor zijn de tarieven onder druk komen te staan en worden deze diensten zelfs als ’commodity’, en daarmee gratis, aangeboden. Het geld kan niet meer verdiend worden met de standaard diensten van het accountantskantoor. Geld moet verdiend met advies. En voor een goed advies moet je dichtbij de klant staan.

Wat betekent dat voor de communicatie met de klant, voor het klantcontact? Van een accountant wordt enerzijds gevraagd om dichtbij de klant te kunnen staan om passend advies te kunnen geven. Anderzijds moet zij een afstandelijke positie in kunnen nemen om de controlerende functie van haar beroep te dienen. Dat wordt ook van onze (pas) afgestudeerde accountancy studenten verwacht. Het is voor hen een bijna schizofrene opdracht.

Wat vinden de accountantskantoren in de HAN-regio van deze moeilijke opdracht? In het verkennend onderzoek van het lectoraat HCD, blijkt dat deze kantoren in het klantcontact door startende accountants meer waarde toekennen aan ‘nabijheid’ dan aan ‘afstand’.

De toekomstige werkgevers van onze studenten Accountancy verwachten van de startende accountant in 2020 dat zij ondernemend en flexibel is. Dat zij zich richt op groei (winst) en daartoe kansen weet te benutten. De werkgevers benoemen daarbij het risico op afname van de corrigerende functie van de accountant.

Nu bekend is dat het accountancy-werkveld ‘nabijheid’ stimuleert, zou het voor de HAN voor de hand liggen om als het ware ‘beroepsbalans’ aan te brengen door juist ‘afstand’ explicieter in het curriculum op te nemen. Een opleiding Accountancy waar studenten hun balans verkennen en vinden. Een student-in-balans kijkt scherp naar dat boeiende grijze gebied tussen wetgeving, klantbelang en kantoorbelang.

Zij voelt zich niet overvallen door overschrijdend commercieel belang, maar weet soepel rechte rug te bieden. Zij heeft helder haar eigen normen en waarden gevormd en erkent het maatschappelijk belang van haar beroep. Prachtig toch? Zoiets vraagt bijna om een feestje. Een eed-feestje voor onze studenten?

 

Reacties

Reageer

*