Hydromotive

HAN

Nieuwsbrief/Persberichten

Nieuwsbrief

Aan het eind van elk maand verschijnt onze nieuwsbrief met de laatste nieuwtjes en ontwikkelingen.

November 2011

Mei 2011

April 2011

Maart 2011

Januari 2011

Juni 2010

Mei 2010

April 2010

Maart 2010

Wilt u ook op de hoogte blijven ? Stuur een mail naar hanhydromotive@yahoo.com

Persberichten

Team HAN wil in 2014 zuinigste auto hebben

ARNHEM – Op een liter benzine 83 kilometer rijden, daar kan een doorsnee automobilist alleen maar van dromen. Maar voor de deelnemers aan de Shell Eco-marathon eind mei in het Oost-Duitse Lausitz is het niks. Het autootje van de Haagse Hogeschool haalde vorig jaar 747 kilometer. Die 83 kilometer, dat was vorig jaar het resultaat van HAN Hydromotive, het team van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Het groepje studenten deed toen voor de eerste keer mee aan de internationale wedstrijd voor scholieren en studenten die al 27 jaar bestaat. „We zijn bezig aan een meerjarenplan, in 2014 gaan we winnen”, zegt Pim Meijer, leider van het team 2011. Elk jaar treden nieuwe studenten aan om het wagentje te optimaliseren dat de lichting van vorig jaar zelf ontworpen heeft. Die auto heeft de naam Stekkar gekregen en dingt mee in de categorie Urban Concept: autootjes die er min of meer normaal uitzien. De wagentjes in de categorie Prototype zijn nog veel zuiniger, maar dat zijn niet de auto’s waar de consument in de toekomst in gaat rijden. Je zou er eerder marsmannetjes in verwachten. In de werkplaats in het autotechniekgebouw op de Arnhemse campus van de HAN is het oergezellig. De jongens grossieren in techneutenjargon waar een leek geen chocola van kan maken. Tom Gofers en Kevin van der Elsen zitten achter hun computer en zijn bezig met het verbeteren van de wielophanging, die te zwaar is en te veel rolweerstand heeft. Met behulp van het tekenprogramma Solid Works willen zij komen tot een gewichtsreductie van 70 procent. Anderen werken aan twee andere projecten: het ontwikkelen van een zuinige rijstijl en het vervangen van de benzinemotor door een waterstofcel. Dat laatste mag: benzine is allerminst verplicht. De uitslag van de Stekkar wordt omgerekend naar een liter benzine. „Wij denken dat waterstof de brandstof is van de toekomst”, zegt Pim.

Bron: Gelderlander, Piet Venhuizen

———————————————————————————————————–

Gemeente Arnhem nieuwe sponsor HAN Hydromotive

ARNHEM – De gemeente Arnhem heeft gisteren een sponsorcontract ondertekend met HAN Hydromotive. Hiermee is de gemeente de hoofdsponsor van een groep Arnhemse studenten die deelneemt aan de Shell Ecomarathon.
Voor deze marathon bouwen studenten een auto die zo veel mogelijk kilometers rijdt met zo weinig mogelijk brandstof.
Het voertuig van de HAN, de Stekkar, bevat momenteel nog een benzinetank, maar met het geld van de gemeente kunnen de HAN-studenten een zuiniger waterstoftank inbouwen.
Het contract tussen de gemeente en de HAN loopt één jaar. De HAN-studenten hopen dat de gemeente ook na dit jaar wil bijdragen. Als alles volgens de planning verloopt, is de energiezuinige auto over vijf jaar voltooid.

Bron: Gelderlander, Sjoerd Arendsen

-———————————————————————————————————-

Testdag Shell Eco-marathon succesvol verlopen

31 maart 2010
In het Olympisch Stadion in Amsterdam werd op 30 maart een testdag gehouden voor de Shell Eco-marathon. De 9 Nederlandse teams kregen de gelegenheid hun wagens voor de eerste keer officieel te beproeven. De middag werd geopend door president-directeur van Shell Nederland, Peter de Wit, samen met
BNN-presentator Dennis Storm.

Het studententeam HAN Hydromotive doet dit jaar voor de 1e keer mee aan de Shell Eco-marathon. Op 6 en 7 mei 2010 zullen 200 teams uit 24 Europese landen op de EuroSpeedway in Lausitz (Duitsland) de strijd met elkaar aangaan om de meeste kilometers op 1 liter brandstof. De Shell Eco-marathon wordt, behalve in Europa, ook in Azië en Noord- en Zuid Amerika georganiseerd.

Korte nacht

Om het HAN Hydromotive voertuig op tijd rijklaar aan de start te krijgen, hebben de studenten autotechniek van het HAN-team een korte nacht gemaakt. Ook in de eigen pitbox die in het Olympisch Stadion voor ieder team was neergezet moest er nog flink gesleuteld worden. Nadat het voertuig technisch was goedgekeurd kreeg coureur Lucas Haude toestemming de baan op te gaan om er, onder aanmoediging van docenten en medestudenten, zijn rondjes te rijden.

Studente Justine Biesot die vanuit haar opleiding bij de faculteit Economie, Management en Recht deel uitmaakt van het Hydromotive-team: ‘Ons voertuig reed uiteindelijk 1 op 34. Dit is nog lang niet het gewenste verbruik. Ons doel is om in Duitsland minimaal 1 op 200 te gaan rijden. Er moet dus nog veel gebeuren aan het voertuig, maar het team is positief. De basis is er nu in ieder geval’.

Gemengd team

Het HAN-Hydromotive team is samengesteld uit studenten van zeer verschillende studierichtingen. Door in dit project, dat deel uitmaakt van de opleidingen die zij volgen, intensief samen te werken, is een team ontstaan dat van alle markten thuis is: zowel op technisch als op communicatief gebied.

De HAN komt de komende 5 jaar uit in de UrbanConceptklasse van de Shell Eco-marathon. Het 1e jaar is vooral bedoeld om ervaring op te doen. Het doel is om in 1 van de komende jaren de 1e plaats in deze klasse te veroveren.
Bron: han.nl

____________________________________________________

HAN doet mee aan Shell Eco-marathon

Een studententeam van de HAN gaat onder leiding van lector Bram Veenhuizen (Voertuigmechatronica) de komende 5 jaar deelnemen aan de Shell Eco-marathon. Het HAN-Hydromotive Team, gaat deelnemen in de UrbanConcept klasse. De bouw van het voertuig, dat op waterstof gaat rijden, start binnenkort.

De Shell Eco-marathon is een wereldwijd opgezette race met het doel een zo groot mogelijke afstand af te leggen op 1 liter brandstof, of het equivalent van 1 liter brandstof in energie. De Europese teams komen ieder jaar in mei tegen elkaar uit op de Lausitzring (Eurospeedway circuit) bij Leipzig in Duitsland. Vorig jaar namen ruim 200 Europese teams uit 29 landen deel. Een Frans team haalde in de Prototypeklasse een afstand van liefst 3771 kilometer op 1 liter brandstof. In deze klasse bestaat veel vrijheid in het voertuigontwerp.

De categorie waarin HAN-Hydromotive uitkomt is de UrbanConcept klasse. Tweedejaarsstudent Autotechniek en teammanager van HAN-Hydromotive Carthago Alberts: ‘Voertuigen uit deze klasse lijken meer op normale personenauto’s en er worden ook veel meer eisen gesteld aan het ontwerp. Zo moeten er koplampen, knipperlichten en een normale autostoel in zitten.’

Het project HAN-Hydromotive gaat 5 jaar duren. Alberts: ‘Het doel voor 2010 is dat we de race uitrijden en veel ervaring opdoen. Onze ambitie is om over 5 jaar de overwinning in onze klasse te pakken. Om dit te bereiken hebben wij besloten om het voertuig op waterstof te laten rijden. Dat lijkt ons de meest realistische keuze om ons doel te kunnen bereiken.’

Reageer