HAN

Zoeken | Site-navigatie | Extra onderdelen (sidebar)

Uit de HAN praktijk: Beoordelen op afstand mbv Skype

5 oktober 2012 door Niels Maes

ICT in het onderwijs is een kwestie van doen. Bij de opleiding Fysiotherapie van de HAN zoekt men actief naar manieren om het contact tussen docenten en studenten te verbeteren door de inzet van moderne middelen. Pioniers van het eerste uur zijn docenten Joost van Wijchen en Wim Oerlemans. Ze worden daarin gesteund door de instituutsdirectie die ervoor heeft gezorgd dat ze over de benodigde technologie kunnen beschikken.

Wim en Joost hebben veelvuldig contact met hun studenten door middel van videoconferencing. Ze passen dat succesvol toe binnen het concept Praktijkcoaching. Studenten kunnen hen op de momenten van praktijkcoaching op afstand benaderen via Skype of Facetime en dat gebeurt veelvuldig. Studenten waarderen deze flexibiliteit enorm.

Joost en Wim geven aan dat op deze manier vragen beantwoorden van studenten beter werkt dan via de email. Het is efficiënter en er zijn minder interpretatieproblemen. Zie ook de blog daarover in het kader van het project Learning on the go.

Interessant was ook te horen dat Joost en Wim zelfs via Skype beoordelingsgesprekken voeren met studenten in het buitenland. In een kort gesprek hebben Joost, Wim en docent Lieke Dekkers me verteld hoe ze dat hebben aangepakt en wanneer dat wel kan werken en wanneer niet. 

In welke context heb je Skype ingezet voor het voeren van beoordelingsgesprekken?
Joost, Wim en Lieke vertellen me over de vrije minor die zij hebben opgezet omtrent interculturele competenties waarin studenten wordt geleerd om om te gaan met cliënten uit andere culturen. Wat betekent de omgang met cliënten uit een andere cultuur voor de fysiotherapeut en zijn handelen?

Deze minor wordt met name gevolgd door studenten die stage lopen in het buitenland en op die plek aan hun competenties voor de minor werken. Normaal gesproken volgt er een portfolioassessment inclusief beoordelingsgesprek wanneer de studenten terug zijn in Nederland. Echter, bij een aantal studenten was dat niet mogelijk, omdat zij langer in het buitenland wilden blijven.

Eén van die studenten was Tim die in Ghana bezig was met het opzetten van een revalidatiecentrum en die klus wilde afmaken en daardoor langer in Ghana wilde blijven. Het gevaar was dat de studievoortgang van Tim in gevaar zou komen, doordat hij zijn minor niet kon afronden. Joost en Wim besloten daarop het beoordelingsgesprek met Tim via Skype te laten plaatsvinden. Deze flexibiliteit werd enorm gewaardeerd.

YouTube Preview Image

Op een afgesproken moment bezocht Tim in Ghana een internetcafé en Joost en Wim namen plaats achter een PC met webcam op de HAN. Via Skype werd het gesprek gevoerd volgens het format zoals dat ook in een fysieke bijeenkomst op de HAN gaat.

Waarom Skype en niet op een andere manier, bijvoorbeeld bellen?
Voor de assessoren is het cruciaal dat ze de student in een beoordelingsgesprek kunnen zien: non-verbale expressie is enorm belangrijk. Via de telefoon kan dat niet. Er was sprake van een goede verbinding met Skype waardoor het beeld en geluid zeer scherp was. Natuurlijk benadert het niet de ervaring van een gesprek in een fysieke ruimte, het gesprek is “2 dimensionaal” en dat is in het begin zeker wennen. Je hebt bijvoorbeeld te maken met kleine vertragingen en je hebt niet hetzelfde blikveld. Toch zijn de ervaringen van zowel docenten als studenten positief.

Wat zijn de randvoorwaarden om dit te kunnen doen? Kun je dit met iedere student, in iedere situatie doen?
Nee, je kunt dit zeker niet bij iedere student en in iedere situatie doen. Joost, Wim en Lieke noemen de volgende randvoorwaarden en lessons learned die maken of je dit wel of niet kunt toepassen.

  • Voer alleen beoordelingsgesprekken via videoconferencing met studenten die een positief voorlopig oordeel hebben na bestudering van hun portfolio. Als het voorlopig oordeel niet overtuigend positief is en er sprake is van twijfel, dan is een gesprek in een fysieke ruimte aan te bevelen. In deze gevallen is communicatie via videoconferencing niet rijk genoeg;
  • Voer alleen beoordelingsgesprekken via Skype met studenten die een goede verbinding kunnen garanderen in het land waarin ze zitten. In sommige landen is het internet zo slecht dat videoconferencing amper/niet mogelijk is;
  • Belangrijk is dat de inhoud zich leent voor videoconferencing. In dit geval hoefde de student in het beoordelingsgesprek geen handelingen te demonstreren. Het ging puur om een gesprek waarin de student antwoord moest geven op verduidelijkende vragen van de assessoren. In dat geval ging het goed. Als er bijvoorbeeld demonstratie van handelen bij komt kijken, wordt het moeilijker.

 

Wat adviseren jullie docenten die dit ook willen doen?

  • Belangrijk is om als docent vooraf te oefenen met videoconferencing. Wim, Joost en Lieke passen videoconferencing veelvuldig toe op het werk en privé. Op die manier hebben ze een goede “feeling” opgebouwd hoe videoconferencing aan te pakken en hebben vertrouwen in de werking ervan. Iedere docent moet toch voor zichzelf bepalen of hij/zij zich hier prettig bij voelt en voldoende toegevoegde waarde ervaart.
  • Er kunnen zaken fout gaan, zoals wegvallende verbinding en vertragingen. Je moet als docent weten hoe hiermee om te gaan. Zorg altijd voor een plan B en communiceer dat voorafgaand aan de start van het gesprek duidelijk met de student. Joost en Wim geven bijvoorbeeld duidelijk aan dat, mochten er problemen zijn met de techniek, het gesprek op een ander moment wordt overgedaan.
  • Plan meer tijd in voor het gesprek dan nodig is. Het kost altijd wat tijd om op te starten.

 

Hoe ervaren de studenten het?

  • Positief, de flexibliliteit die de opleiding hierdoor biedt wordt enorm gewaardeerd
  • Studenten geven aan dat doordat ze vanuit de omgeving in het buitenland het gesprek voeren,  ze makkelijker voorbeelden en illustraties kunnen geven. De context stimuleert hen hier beter toe.

Van het HANICTO team
Naast Skype zijn er voor videoconferencing meerdere gratis diensten beschikbaar op het web. Apple biedt met Facetime een standaard mogelijk om te videoconferencen als je van Apple hardware gebruik maakt. Zelf maak ik met collega’s veel gebruik van Google Hangout. Onlangs is voor Hangout ook een iPad versie verschenen Voordeel van Hangout is dat je gratis met meerdere mensen tegelijkertijd kunt videoconferencen. Bij Skype moet je betalen bij meer dan 2 mensen. Ook kun je mbv hangout makkelijk documenten en video’s bij je overleg betrekken. Het integreert naadloos met Google Docs.

Tegenwoordig bieden videoconferencing tools als bijvoorbeeld Google Hangout de mogelijkheid om het gesprek vast te leggen in een videobestand.

Wat ik persoonlijk wel als nadeel ervaar, is dat deze voorzieningen niet op de eigen HAN werkPC kunnen worden benut. Voor Google Hangout moet je een plugin installeren en dat laat Internet Explorer bij de HAN niet toe. Google Hangout werkt met name goed met Google Chrome, maar deze browser staat niet op de HAN PC’s. Ook het installeren van Skype op een HAN PC levert bij me problemen op. Daarom gebruik ik voor dit soort zaken altijd mijn eigen laptop of ipad. Wat mij betreft zou het kunnen benutten van deze middelen binnen de HAN, wel wat laagdrempeliger mogen.

Lees ook deze blog van Wilfred Rubens over de inzet van Skype in het onderwijs.

0
  
TwitterFacebookLinkedInShare

Reacties

1 Reactie to “Uit de HAN praktijk: Beoordelen op afstand mbv Skype”

Reageer