HAN

Zoeken | Site-navigatie | Extra onderdelen (sidebar)

ICT in Onderwijs en Onderzoek

BETT 2014: nieuwsgierigheid, inhoud en relaties

30 januari 2014 door

22 tot en met 25 januari ben ik op de BETT 2014 geweest, de British Educational Technology Trade Show. Wat is de BETT? Een enorme beurs op het gebied van ICT in het Onderwijs in Londen.  De beurs heeft mij niet echt kunnen bekoren. Maar gelukkig waren er ook heel veel sessies over ICT in het onderwijs. En daar was toch wel weer van alles te halen, vooral over MOOCs en flipped classroom.  

Lees verder

  
TwitterFacebookLinkedInShare

Alle leerlingen kunnen beter – Succes for all

20 december 2013 door

Donderdag 19 december 2013 stond al lang in mijn agenda geboekt. Op deze dag zou Robert Jan Simons als hoogleraar ‘didactiek in digitale context’ afscheid nemen en als promovenda moest ik natuurlijk bij het afscheid van mijn promotor zijn. In de aula van het Academiegebouw in Utrecht hield hij een mooi betoog over ‘mindshifting’ en het belang van mindsets voor leren. Zowel Wilfred Rubens als Erno Mijland hebben over de afscheidspresentatie geblogd en hier vind je het artikel van de lezing. In deze blog sta ik kort stil bij een aantal constateringen van Robert Jan die mijns inziens relevant zijn voor het onderwijs in het algemeen en onderwijs en ICT in het bijzonder.

Lees verder

  
TwitterFacebookLinkedInShare

Online Educa Berlijn: keynotes over onderwijs, big data en educatie 3.0

7 december 2013 door

Afgelopen week was ik in Berlijn voor het bijwonen van de conferentie Online Educa, een internationale conferentie op het gebied van technologie in onderwijs. De conferentie vond plaats op donderdag en vrijdag met in de ochtend keynote presentaties en in de middag een groot aantal presentatie- en discussiesessies. Daarnaast was er een beurs waar bedrijven hun producten en diensten voor het onderwijs over het voetlicht brachten.  Hieronder een korte impressie van twee keynote sprekers: Viktor Mayer Schonberger en Jeff Borden. Ik ga wat dieper in op de eerste keynote dan op de tweede.
Lees verder

  
TwitterFacebookLinkedInShare

Carpe Diem methodiek voor ontwerpen online en blended onderwijs

7 december 2013 door

Afgelopen week was ik in Berlijn voor het bijwonen van de conferentie Online Educa, een internationale conferentie op het gebied van technologie in onderwijs. Op woensdag nam ik deel aan een workshop van prof. Gilly Salmon. Salmon is expert op het gebied van het faciliteren van online leren en haar boek “e-moderating: the key to teaching and learning online”.  Daarnaast heeft Salmon een methodiek ontwikkeld die docenten helpt online en blended cursussen te ontwerpen: de Carpe Diem methodiek. Tijdens de workshop gingen we met deze methodiek aan de slag voor het ontwerpen van een eigen (fictieve) online course.  Mijn ervaringen daarmee waren positief en ik wil deze methodiek ook in mijn trainingen binnen de HAN gaan toepassen.
Lees verder

  
TwitterFacebookLinkedInShare

SURF Onderwijsdagen vooral over Moocs/OER, toetsing en DLWO

13 november 2013 door

Gisteren heb ik de SURF onderwijsdagen voor het hoger onderwijs bezocht in Rotterdam. Hieronder volgt een kort verslag van de keynote en de workshops die ik heb gevolgd.

Claire Boonstra
De keynote in de ochtend werd dit jaar verzorgd door Claire Boonstra van Operation Education. Zij hielt een pleidooi voor onderwijsvormen die de individuele student stimuleren het beste uit zichzelf te halen en zijn/haar talent tot bloei te brengen.  We kunnen niet langer iedere student langs dezelfde  meetlat leggen en het onderwijs zou zich meer moeten richten op de individuele norm ipv de collectieve norm. Operation Education voorziet een kanteling naar die nieuwe vorm en zet zich in om deze te versnellen.  Als inkijkje naar de systemen van de toekomst noemde ze o.a. Knowmads (onderwijs), Buurtzorg (zorg),  en Semco. Claire beaamde op basis van een vraag uit de zaal dat het veranderen van het systeem en de cultuur in bestaande organisaties niet makkelijk is. Een welles nietes debat waarin voor- en tegenstanders gelijk willen halen levert volgens haar weinig op. Belangrijk is om de discussie te voeren op wat we gezamenlijk willen (goed onderwijs) en vanuit die insteek het gesprek te voeren naar verbetering. Zie ook het verslag van Frank Thuss over deze keynote. Bovendien kun je de keynote hier terugkijken.

Lees verder voor een korte verslag van de workshops die ik heb bezocht over professionalisering van docenten met TPack, Feedbackfruits en beoordelen van de kwaliteit van open leermaterialen.
Lees verder

  
TwitterFacebookLinkedInShare