HAN

Zoeken | Site-navigatie | Extra onderdelen (sidebar)

Het Geefcafé

22 augustus 2013 door

Het ‘Pay as you can’ –  business model is de manier waarop je betaalt in dit restaurant. De gast bepaalt zelf hoeveel hij betaalt voor een maaltijd, maar je kunt ook niet betalen en dan wel de afwas doen. Het restaurant gaat uit van verschillende principes: het eten moet lekker zijn, er is een prettige sfeer, iedereen is welkom en het community-gevoel moet versterkt worden. Daarnaast wordt foodwaste voorkomen, wordt er gebruik gemaakt van stadslandbouw en lokale producten.

Binnenkort gaat in Amsterdam in stadsdeel ‘Bos en Lommer’ gestart worden met zo’n restaurant. Als voorbeeld heeft ‘One Bistro’ gefungeerd.

Duidelijke communicatie over het concept is belangrijk. Ook worden richtlijnen voor het betalen van maaltijden gegeven, bijvoorbeeld ‘vorige week heeft men gemiddeld € 9 betaald voor een maaltijd’. De plek waar je geeft wordt gezien, ook wordt je bedankt voor je gift.

Het personeel zijn vrijwilligers. De mensen die komen zijn de “fysiek hongerigen’. Ook de ‘geestelijk hongerigen’ (die eenzaam zijn), de mensen die nieuw in de stad zijn (die ergens bij willen horen)en de nieuwsgierigen.

Dit ‘Pay as you can’ business model was een van de voorbeelden op het symposium ‘Nieuwe business modellen’ dat in juni plaats vond aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Jan Jonker, hoogleraar Duurzaam Ondernemen was de organisator. De nieuwe bedrijfsmodellen zijn er op gericht waarde te creëren door te delen, te ruilen of nieuwe verbindingen te creëren tussen mensen. Wil je hier meer over weten? Klik hier!

Deze blog is geschreven door gastblogger Annet Kolkman, docent Communicatie van de opleiding Food & Business.

avatar

Artikel geschreven door .

Reacties

Reageer

*