HAN

Zoeken | Site-navigatie | Extra onderdelen (sidebar)

50e Vergadering Vakbond Sensorisch Onderzoek

21 november 2016 door

GESCHREVEN DOOR: ESMÉE VERMEER, 3E JAARS F&B STUDENT

 

Hallo, mijn naam is Esmée Vermeer en ik studeer Food & Business. Ik zit in het 3e jaar en ben nu bezig met mijn stage bij Wageningen UR, afdeling Wageningen Food & Biobased Research. Natuurlijk werk ik niet elke dag alleen maar op de Campus maar werk ik ook op locatie en mag ik mee naar verschillende bijeenkomsten. Zo ben ik laatst, 8 november jl., naar de 50e Vakgroepvergadering Sensorisch Onderzoek geweest samen met mijn bedrijfscoaches.

SONY DSC

 

Het leuke van deze vergadering was dat deze werd gehouden op de HAN, in het Bisschop Hamerhuis. De vergadering wordt 2x per jaar gehouden en telkens op een andere locatie. Toevallig was het deze keer in het Bisschop Hamerhuis in Nijmegen en was Mirjam Welbers de gastvrouw.  Ook Bas de Cock kwam ik tegen bij de kookworkshop. De opleiding Food & Business werd goed vertegenwoordigd.

SONY DSC

De Vakgroep Sensorisch onderzoek is een discussieplatform voor en over sensorisch/consumentenonderzoek en heeft als doel om kennisuitwisseling en goed onderwijs binnen deze discipline te stimuleren. Er zijn zo’n tachtig mensen lid van deze vakgroep. De leden komen voornamelijk uit de voedingsmiddelen-industrie, academische instellingen, hogescholen en onderzoeksinstituten.

De doelstellingen van de vakgroep Sensorisch Onderzoek zijn:

  1. Een actieve organisatie zijn met actieve leden.
    • Ieder half jaar een vakgroepsbijeenkomst
    • Tweejaarlijks een symposium Proeven van Succes
    • Jaarlijks een cursus en examen Sensorisch Onderzoek
    • Themadagen en workshops
  2. Sensoriek vanuit het lab naar de consument brengen.
  3. Marketeers meer betrekken bij en het op de hoogte houden van sensorisch onderzoek.

Tijdens de vergadering is als eerste kort de voorgaande (49e) vergadering besproken. De belangrijkste punten werden nog even kort toegelicht. Hierop volgde de actiepunten van de 50e vergadering en mededelingen. Tijdens de vergadering werden er diploma’s uitgereikt aan de mensen die hun Sensorisch Onderzoeker B toets gehaald hadden. De toetsstof komt uit het boek Proeven van Succes dat ook wordt gebruikt tijdens de opleiding Food & Business. Het is leuk om te zien dat een boek dat je gebruikt voor je opleiding ook daadwerkelijk gebruikt wordt in de praktijk. Ook vond tijdens de vergadering de overhandiging van de nieuwste druk plaats. Ondanks dat deze overhandiging die dag plaats vond, werd er ook al gesproken over de verbeteringen en toevoegingen voor de volgende nieuwe druk.

Gastspreker Hans Everse

Na akreeftfloop van de vergadering kwam Hans Everse een presentatie geven. Hans Everse is chef-kok en eigenaar van het Zeeuwse bedrijf Zilt-E Ziltzaam Lekker. Daarnaast is hij teamleider CulinR & Facilitair bij Cleijenborch CulinR en vice-voorzitter van Gastronomisch Gilde Nederland. Enthousiast vertelde hij over zijn visie. Zilt-E staat voor heerlijke, pure en eerlijke smaken, samen genieten en plezier hebben, meer groente en minder vlees of vis, geen poespas op het bord, geen convenience en smaakversterkers uit pakjes of zakjes, maar mensen inspireren door ze dingen te leren over echt Zeeuwse producten en smaken. Hans gebruikt nergens zout voor maar gezuiverd Oosterscheldewater. Dit bevat veel minder natrium maar geeft een zelfde smaak.

Uiteraard kon het proeven niet uitgesloten worden na deze presentatie vol lekkernijen. Wat we als eerste mochten proeven was het gezuiverde Oosterscheldewater. Dit is natuurlijk niet echt ‘lekker’, maar geeft een goed beeld van het product als grondstof voor andere producten. Zo gebruikt Hans dit Oosterscheldewater in het deeg voor zijn Zeeuwse bolussen maar ook voor de roomboter die we op de bolussen smeerden bij het proeven. Het meest merkwaardige dat Hans had meegenomen om te proeven, waren rauwe mosselen. Dit is te vergelijken met oesters alleen vond ik zelf meer smaak zitten aan een rauwe mossel. Na zijn presentatie heeft Hans geholpen bij de kookworkshop.

Kookworkshop

Na de vergadering en de presentatie van Hans Everse zijn we met zijn allen de Creative Kitchen van Food & Business ingedoken. Tijdens de inloop van de vergadering heeft iedereen een stickertje gekregen, dit stickertje bepaalde in welke groep je ging koken. Er waren vijf groepen met elk een ander thema. De thema’s waren; groenten, vis, vlees, salade en vegetarisch. Bij elke groep stond een grote doos op de bank vol met ingrediënten en een kookboek. Wat er werd gekookt mochten we zelf weten, als er maar geen food waste plaats vond en we mochten geen zout gebruiken, alleen gezuiverd Oosterschelde water.

Tijdens het koken hield Bas de Cock, waar nodig, een oogje in het zeil. Samen met Hans Everse werd er advies gegeven over hoe wij onze bedachte gerechten het lekkerst en mooist konden presenteren. Uiteraard werden alle bereide gerechten na afloop met zijn allen opgegeten. Tijdens het koken en het eten werd er veel genetwerkt. Ik heb zelf ook met veel mensen gepraat die werkzaam zijn bij diverse bedrijven door heel Nederland. Al met al vond ik het erg leuk dat ik mee mocht naar deze vergadering en ben ik weer een praktijkervaring rijker!

SONY DSC

nopicture

Artikel geschreven door .

Reacties

Reageer

*