HAN

Zoeken | Site-navigatie | Extra onderdelen (sidebar)

Hoe pakt SEAT social media aan?

5 oktober 2011 door Madsy

Wanneer ik de website van Seat betreed, valt mij op dat ik geen social media iconen zie. Vaak staan deze iconen boven- of onderin de hoek van de website. Wel komt er een soort van Twitter vogel op de homepage aangevlogen. Er staat: stel jouw vraag en krijg een antwoord waar je iets aan hebt. Al veel te lang praten automerken in hun eigen taal, maar geven zelden antwoord op een vraag waar jij iets aan hebt. SEAT brengt daar verandering in. Stel jouw vraag via Twitter en voeg aan ieder bericht #vraaghetSEAT toe, of vul direct hieronder jouw vraag in.

 Alle vragen en antwoorden die via #vraaghetSEAT worden gesteld en gegeven, zijn voor andere bezoekers van SEAT op de website terug te lezen, zodat ook zij er hun voordeel mee kunnen doen. Bovendien vormt de dialoog voor SEAT een belangrijke bron van informatie over de wijze waarop consumenten tegen zijn producten aankijken. En hoe ze de door SEAT aangeboden informatie over de producten en diensten van het merk beoordelen. Als ik zie dat zij op dit moment 30 volgers hebben, is dit niet veel. Ik vraag mij af of SEAT wel de juiste strategie gebruikt. Of hebben zij misschien gedacht “iedereen gebruikt Twitter, dus wij moeten het ook hebben”? Er zijn een aantal autosites zoals autozine en voordeligautorijden die de #vraaghetSEAT campagne promoten. Om nog meer volgers te krijgen, zou er nog meer aandacht aan besteed moeten worden. Een manier is om de berichten te delen met anderen zoals op blogs of fora , zodat #vraaghetSEAT genoemd wordt.

 Als we het hebben over de SEAT facebook pagina, komen we terecht bij verschillende internationale SEAT facebook pagina’s. Er lijkt geen originele facebook pagina te bestaan. Ik vind het erg rommelig al die losse facebook pagina’s. SEAT heeft een SEAT Club Nederland community facebook pagina. Dit is opgericht door SEAT liefhebbers. Hierop kunnen de SEAT liefhebbers foto’s en video’s delen, maar ook op de forum discussiëren. Wat SEAT dus kan doen, is het openen van een originele SEAT facebook pagina. Juist op deze pagina kan SEAT Twitter verbinden met de facebook pagina en zo ook #vraaghetSEAT promoten.

 Zeker aantrekkelijk voor SEAT om een eigen online community op te zetten. Dit zal als voordeel hebben hoog te scoren in de SEO. Ook kan het merk versterkt worden. Wanneer SEAT succesvol wil opereren in een online community, zal SEAT aan een aantal factoren moeten voldoen.

  • anticiperen op de bewegingen van gebruikers
  • realiseren van dynamische content
  • benutten van de omgeving en de virale marketingcapaciteit van gebruikers
  • aangaan van dialoog met gebruikers

 

Bron: Frankwatching

Share
nopicture

Artikel geschreven door Madsy.

Reacties

Reageer